Evangéliumi körökben a bibliai teremtéstörténet három fő értelmezése terjedt el. Az egyik szerint Isten ténylegesen hat huszonnégy órás nap alatt teremtette a világot, és az egész univerzum maximum néhány ezer éves. A másik nézet a teremtés napjait hosszú időszakoknak tekinti, melyek megfelelnek a világegyetem keletkezéséről szóló tudományos hipotézisek korszakainak. A harmadik nézet arról van meggyőződve, hogy a bibliai elbeszélés hét napja irodalmi keret, mely a világ teremtésének időpontjáról nem szolgáltat semmilyen információt. Mindhárom nézetnek vannak komoly követői. Mivel a teológiai oktatás hatással van a nézetek terjedésére és elfogadottságára, érdemes megnézni, hogy különböző intézetekben mit tanítanak a Genezis napjaival kapcsolatban. Európai teológiákról nem ismerek konkrét adatokat, de az amerikai református Christian Renewal magazin 2001. január 29-i száma összegezte néhány konzervatív észak-amerikai református és presbiteriánus teológia álláspontját. Tanulságos megnézni a válaszokat.

A Calvin Theological Seminary (Grand Rapids, Michigan) teret ad különböző nézeteknek, csak a Christian Reformed Churches 1991-es zsinatán elfogadott jelentések és döntések szabnak határt. John Cooper professzor szerint ezek a döntések az exegézist a Szentírás analógiájának és a hitvallási útmutatásoknak rendelik alá, de a Genezis értelmezései közül csak azokat zárják ki, melyekben szerepet játszik valamiféle materialista evolúció.

A Covenant Theological Seminary (St Louis, Missouri) fennállása óta a Genezis egyszerre több különböző értelmezését tanította, a szó szerinti értelmezéstől az irodalmi keret hipotézisén át a földtörténeti koroknak megfelelő napok elméletéig. Bryan Chapell rektor szerint egyik teória sem tartja elfogadhatónak az evolúció bármely formáját.

A Greenville Presbyterian Theological Seminary (Greenville, South-Carolina) 1998-ban olyan tantestületi döntést hozott, mely a szó szerint hat nap alatti teremtés mellett foglal állást.

A Knox Theological Seminary (Fort Lauderdale, Florida) nem rendelkezik hivatalos állásfoglalással, de R. Fowler White szerint mindegyik professzoruk a Genezis beszámolóját hat szó szerinti napként értelmezi.

A Mid-America Reformed Seminary (Dyer, Indiana) nemrégiben állásfoglalásban magyarázta el, hogy a tanári kar a hatnapos teremtést tanítja, de a diákok nézeteinek megvizsgálását a felekezet gyülekezeteire bízza.

A New Geneva Seminary (Colorado Springs, Colorado) nem rendelkezik hivatalos állásfoglalással ebben a kérdésben, de Carroll W. Powell professzor szerint a tanárok között hallgatólagos egyetértés van a hatnapos teremtéssel kapcsolatban. Vendégprofesszorok esetében azonban nem alkalmaznak szigorú szűrőt ebben a kérdésben.

A Puritan Reformed Theological Seminary (Grand Rapids, Michigan) nem látott különösebb okot arra, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozzon. Joel R. Beeke rektor szerint azonban a teológia a hat szó szerinti nap értelmezéshez tartja magát a Genezis eredettörténetével kapcsolatban.

A Reformed Presbyterian Theological Seminary (Pittsburgh, Pennsylvania) nem rendelkezik hivatalos állásfoglalással ebben a témában. Jerry O’Neil rektor elmondta, hogy a Genezisről tanító professzor mindegyik ismert nézetet tanítja, de ő maga a hatnapos teremtést vallja. Más professzorok viszont más álláspontot is képviselnek.

A Reformed Theological Seminary (Orlando, Florida; Charlotte, North-Carolina; Jackson, Mississippi) szintén nem rendelkezik hivatalos állásfoglalással, és teret ad többféle értelmezésnek is a teremtéstörténettel kapcsolatban, feltéve, hogy tartja magát a Genezis beszámolójának történetiségéhez és tekintélyéhez, és nem tanítja az evolúció elméletét.

A Theological College of the Canadian Reformed Churches (Hamilton, Ontario) a hatnapos teremtést fogadja el, de Jack De Jong rektor szerint a teológiának nincs ezzel kapcsolatban hivatalos állásfoglalása.

A Theological School of the Protestant Reformed Churches (Grandville, Michigan) kizárólag a hatnapos teremtést tanítja.

A Western Reformed Seminary (Tacoma, Washington) nem foglal állást a kérdésben, teret ad mindegyik nézetnek, feltéve, hogy a Genezis beszámolóját a teremtés kronológiai történeteként értelmezik. Az irodalmi keret hipotézist nem támogatják, mert John Battle rektor szerint az megfosztja a bibliai beszámolókat történelmi értéküktől.

A Westminster Theological Seminary (Escondido, California) üdvözöl minden olyan nézetet, mely a Genezis beszámolóját tényszerű, történeti leírásnak tekinti, és amely vallja, hogy az ember Isten egyedülálló teremtése, aki nem más teremtményekből fejlődött ki. W. Robert Godfrey rektor szerint a tanári kar zöme az irodalmi keret hipotézis valamilyen formáját vallja.

A Westminster Theological Seminary (Philadelphia, Pennsylvania) 1999-ben elfogadott egy állásfoglalást, mely történeti és hitvallásos alapon vette védelmébe azt, hogy a teremtéstörténet kapcsán megengedhető különböző nézetek képviselete. Az állásfoglalás annak a meggyőződésnek ad hangot, hogy a teremtés olyan kérdés, mellyel kapcsolatban a Szentírás nem fogalmaz meg egyértelmű álláspontot.

Látható, hogy a felsorolt kálvinista teológiákon a hat huszonnégy órából álló teremtés elmélete sokkal népszerűbb a többi nézetnél, de még így is meglepő, hogy a kreacionizmus fellegvárában – Amerikában – a konzervatív mintavétel ellenére nem elsöprő a hatnapos teremtés dominanciája. Ez különösen szembetűnő a két Westminster Seminary, a Covenant Seminary, a Calvin Seminary és a Reformed Seminary esetében, melyek valószínűleg az összes közül a legszínvonalasabb oktatást nyújtják. Ki-ki saját meggyőződése szerint tarthatja ezt elszomorító vagy izgalmas fejleménynek. Az szinte biztos, hogy ha európai református teológiákat kérdezett volna a magazin, vagy belevette volna a mintába a liberálisabb intézményeket is, egészen más lett volna az összkép.

Hozzászólás

Moderálási elvek
Új hozzászólók kommentjei és a több linket tartalmazó kommentek automatikusan moderálósorba kerülnek. Moderálási elveimről a Magamról fül alatt lehet olvasni.
Archívum