Több magyarázat is lehetséges arra a kérdésre, hogy miért mondja Jézus a szárdiszi hívőknek, hogy ha győznek, nem törli ki a nevüket az élet könyvéből. Az élet a szárdiszi gyülekezet esetében fontos kérdés volt, Jézus azt mondja ugyanis nekik a 3,1-ben: „az a neved, hogy élsz, pedig halott vagy”. Sokan legalábbis „halófélben” voltak közöttük (3,2). Ennek a fényében különös jelentősége van a buzdításnak, hogy aki győz, annak a neve benne lesz az élők könyvében, és Jézus vallást fog róla tenni az Atya előtt. A most következő magyarázatok a kanonikus és a kulturális kontextus figyelembe vételével értelmezik Jézus szavait.

1. Az egyik magyarázat szerint Jézus (János) talán az egyház külső megítélése alapján beszél a könyvből való kitörlés lehetőségéről. Logikus következtetés, hogy lehettek olyan gyülekezeti tagok, akiket a többiek valódi hívőknek gondoltak (akikről tehát azt tartották, hogy a nevük be van írva az élet könyvébe), Krisztus az utolsó napon mégsem fogadja el a nevüket a listán. Ezek az emberek nem harcolták végig a harcot a Báránnyal, ezért a Bárány nem áll melléjük az ítélet napján. Olyanok, mint a 69. zsoltárban az istenfélő Dávid ellenségei, akikkel kapcsolatban a király így imádkozik: „Töröltessenek ki az élők könyvéből, az igazak közé ne írassanak be!” (29) A Kittel-féle Theological Dictionary of the New Testament szócikkében (I.619) Gottlob Schrenk összekapcsolja ezt azzal is, amikor Mózes kérte, hogy az ÚR bocsássa meg a nép bűneit, vagy törölje ki őt a könyvéből, Isten viszont ezt mondta neki: „Csak azt törlöm ki könyvemből, aki vétkezett ellenem.” (2Móz 32,32) Itt is nyilván az Isten látható népéhez való tartozásról volt szó.

Lehetséges tehát, hogy János névleges hívőkre gondolt, akik a próbák között feladják a harcot, ezért veszítik el a jogukat, hogy az Isten nyilvántartásában szerepeljenek. Az előző bejegyzésben felsorolt érvek miatt nekem kétségeim vannak azzal kapcsolatban, hogy az élet könyve jelentheti-e az Isten népéhez való tartozás külső megnyilvánulását, valamiféle gyülekezeti taglistát, de ha mégis erről lenne szó ebben a versben, akkor ez hasonló lenne ahhoz, amiről János az 1 János 2,19-ben is tanított: „Közülünk indultak el, de nem voltak közülünk valók; mert ha közülünk valók lettek volna, megmaradtak volna közöttünk. De nyilvánvalóvá kellett lennie, hogy nem mind közülünk valók.”

2. A második értelmezés szerint Jézus (János) Dániel próféciájára utal itt vissza, és az élet könyve azoknak az igazaknak a neveit tartalmazza, akik valóban Isten népéhez tartoznak, és akik számára ez a tény az üdvösség garanciáját jelenti. A Jelenések könyve és a Dániel könyve közti szoros kapcsolat közismert. A Dániel 12,1-ben ez áll: „abban az időben megmenekül néped, mindaz, aki be lesz írva a könyvbe.” A Második Templom zsidó irodalma két alkalommal is épít Dániel próféciájára, mindkét alkalommal azt hangsúlyozva, hogy az élet könyvébe való beírás garantálja az örök életet.

Az egyik utalás a József és Aszenát címet viselő romantikus történet, melyben a hitét megvalló Aszenátról mondják: „Bátorodjál Aszenát, a neved be van írva az élet könyvébe, és soha nem törlik ki azt onnan!” (József és Aszenát, 15,3) A Qumrani tekercsek között is találunk egy utalást az élet könyvére, ahova az ÚR a szent nép kiválasztottjainak neveit vette föl: „Bevésted számukra az élet vésőjével áldásod kegyelmét, és békéd szövetségét, hogy Te uralkodj fölöttük, minden időkben, örökre.” (1QM 12,1-3, Komoróczy Géza fordítása) Elképzelhető, hogy Jézus szavai szintén visszautalnak Dániel próféciájára, valamint a Második Templom irodalmának szóhasználatára, és a szárdisziakat azzal bíztatja, amivel máskor is bíztatták az igazi hitvallókat: a nevüket nem fogják kitörölni a legfontosabb helyről, az élet könyvéből, mert maga Isten véste azt be oda kitörölhetetlenül.

3. A harmadik magyarázat nem az ószövetségi párhuzamokra épít, hanem a korabeli kulturális szokásokra. Ladd a kommentárjában rámutat arra az ismert tényre, hogy a görög világban a városok polgárainak nevét feljegyezték, de mikor meghaltak vagy kivégezték őket, a nevüket törölték az élők városi nyilvántartásából. „Ahogy a polgári nyilvántartás az élő polgárok neveit tartalmazta, Isten életkönyve a szentek neveit tartalmazza.” (A Commentary on the Revelation of John, 57-58) Beale ugyan kételyeit fogalmazza meg a görög párhuzam kapcsán, de el tudja fogadni, hogy a szöveg utalhat a zsinagógai nyilvántartás hasonló szokására, az ún. minim átokra (The Book of Revelation, 282). Hendriksen a konkrét kulturális háttér megnevezése nélkül ugyanezt az analógiát használja: „Amikor a földi polgárok meghalnak, a nevüket kitörlik a nyilvántartásból; a lelki értelemben győzők nevét soha nem törlik ki; az ő dicsőséges életük megmarad. Krisztus maga fogja nyilvánosan elismerni őket, mint hozzá tartozókat. Atyja és az angyalai előtt fogja ezt megtenni.” (More Than Conquerors, 74)

Az egész kérdést segít a megfelelő perspektívában látnunk, ha figyelembe vesszük, hogy a győzelem a Jelenések könyvében gyakran a mártírhalállal azonos, illetve azzal, ha valaki a megpróbáltatások ellenére eljutott a célhoz és mindvégig hűséges maradt Krisztushoz. A mártírok győzelme a valódi élet kezdete (20,4). A „nem törlöm ki az élet könyvéből” mondat bátorításként szolgált a hívők számára. Krisztus ígérete az, hogy bár a földi nyilvántartásokból kitörölhetik a nevüket, és a társadalom kivetheti őket magából, az élet könyvéből azonban soha nem törlik ki a nevüket, hanem maga Jézus fog vallást tenni róluk az Atya előtt! Nincs szó tehát arról, hogy bárkinek is a nevét kitörölnék az élet könyvéből, ahova azt a világ teremtése előtt írták be. Éppen ellenkezőleg: bár más könyvekből és nyilvántartásokból kitörölhetik őket, a győztesek neve érintetlenül ott fog állni a legfontosabb könyvben, az élet könyvében. A mondat nem cáfolja, hanem éppen megerősíti a predesztináció tanát.

11 hozzászólás a “Kitörlik egyesek nevét az élet könyvéből? (3)” bejegyzéshez

  • Alex:) says:

    🙂
    Kedves Ádám,megnyugodtam… (amúgy én is így tudtam) Köxi.

  • Lyuhocska says:

    Szerintem nem az az erdekes kerdes, hogy ki lehet-e kerulni az elet konyvebol, hanem hogy bele lehet-e kerulni… aki nincs beleirva a vilag kezdete ota, az nem terhet meg?

  • Szabados Ádám says:

    A “-het” mire vonatkozik a kérdésedben? Nem engedik neki, hogy megtérjen, vagy nem tud megtérni?

  • Lyuhocska says:

    Inkabb az utobbira… mar ha van valami lenyegi kulonbseg a ketto kozott.

  • Szabados Ádám says:

    Kedves Lyuhocska! Van különbség. Most nem lesz időm hosszabban válaszolni, de ajánlom figyelmedbe ezeket a bejegyzéseimet:

    http://divinity.szabadosadam.hu/?p=1220
    http://divinity.szabadosadam.hu/?p=2570
    http://divinity.szabadosadam.hu/?p=1820

  • Én is köszönöm neked ezeket a cikkeket.
    Milyen gazdag Isten tárháza, hogy ilyen “ajándékot” adott nekünk benned!

  • Lyuhocska says:

    Koszi, elolvasom oket!

  • Lyuhocska says:

    Elolvastam oket, a hozzaszolasokkal. Jol ertem, hogy semmit nem tudunk arrol, miert kapjak meg egyesek a hit kepesseget es masok miert nem kapjak meg? Vagyis, hogy akik nem kapjak ezt meg Istentol (pl. en, egyelore), azok miert nem kapjak meg, mit rontottak el? Vagy semmit, hanem ez tenyleg egy teljesen onkenyes, rejtelyes kivalasztas lenne?
    Egyebkent tovabbra is ugy erzem, nincs lenyeges kulonbseg a megteres lehetosege es kepessege kozott, legalabbis egy fontos dolog kozos bennuk: hogy az ember sem a kepessegein, sem a lehetosegein nem tud valtoztatni. Es ha valaki nem udvozul, akkor nyilvan ez a fontos, es nem az, hogy a kepessege vagy a lehetosege hianyzott hozza…
    Amugy nagyon orulok, hogy a kivalasztas tana ilyen megnyugtato azok szamara, akik ugy gondoljak, hogy ok kivalasztottak :-D, de azert gondoljatok arra is, hogy vajon mi lesz azokkal, akik meg valamiert nem kapjak meg ezt a fantasztikus kegyelmet… Szerintem, az, hogy egyes emberek azert szulettek a vilagra, hogy elkarhozzanak, minden, csak nem megnyugtato.

  • Idealista says:

    Lyuhocska!

    Nem vagy egyedül az aggodalmaiddal. Engem pár hónapja gyötört a kétség, mi van, ha Isten egyszerűen azért alkotott, hogy a pokolba jussak? Teljesen egyetértek, nem épp vigasztaló gondolat ez.
    Ha továbbra is foglalkoztat, akkor őszintén el kell kezdened kérdéseket feltenni és megválaszolni magadnak. Ilyeneket például: Létezik-e Isten? Valóban igaz-e a Biblia? Amennyiben a Biblia igaz, hogy állok Isten előtt? Miért gondolom, hogy én nem vagyok kiválasztva? Egyáltalán miért foglalkoztat engem az, hogy Isten kiválasztott-e engem? stb…

    E mellett a Biblia olvasását ajánlom. Belinekelek még pár videót, amik nekem sokat segítettek a kétségek, félelmek ellen.

    Paul Washer a kiválasztásról 10 percben [angol felirat] http://www.youtube.com/watch?v=wRGMp0md5CE
    Kevin Williams a megigazulásról és a hitről [magyar felirat] http://www.youtube.com/watch?v=OsNebwEMJTQ
    Paul Washer “Nem magamban bízok, hanem Krisztusban” [angol] http://www.youtube.com/watch?v=OQ941ERut2M&list=PL3EFA990DB3AC7D68&index=4

    Több jó videót is találsz magyarul itt: http://www.youtube.com/user/ibhglobal#g/c/FB4B106D561D739C

    Ne add fel, keress, amíg meg nem találod!

    “nem mondtam Jákób magvának: hiába keressetek engem!”
    “Megkeresni hagytam magamat azoktól, a kik nem is kérdeztenek; megtaláltattam magamat azokkal, a kik nem is kerestenek. Ezt mondám: Ímhol vagyok, ímhol vagyok, a népnek, a mely nem nevemről neveztetett.”

  • Idealista says:

    Kedves Ádám!

    Engem az érdekelne, hogy mire utal az, hogy “Az a neved hogy élsz, pedig halott vagy”? Ez nekem nagyon sokat jelent személyesen, de kíváncsi vagyok, mi volt az “alapja” ennek Sárdisban.

  • Szabados Ádám says:

    Úgy tűnik, hogy a szárdiszi gyülekezetnek az volt a reputációja, hogy élő gyülekezet, de a valóságban a cselekedetei ezt nem támasztották alá. A “pedig halott vagy” szerintem költői túlzás, a veszély súlyosságát mutatja. Ha nem térnek meg, nemsokára semmilyen valódi élet nem lesz a gyülekezetben.

Hozzászólás

Moderálási elvek
Új hozzászólók kommentjei és a több linket tartalmazó kommentek automatikusan moderálósorba kerülnek. Moderálási elveimről a Magamról fül alatt lehet olvasni.
Archívum