A forradalmi blöff törékeny üressége

2022 márc. 9. | Divinity, Filozófia | 5 hozzászólás

A magvas gondolatok jóllakatnak, a magtalanok ürességérzetet hagynak maguk után. Slavoj Žižek szlovén filozófus A törékeny abszolútum – avagy miért érdemes harcolni a keresztény örökségért? (Typotex, 2011) c. könyvét olvasva folyamatosan mindkettőt éreztem. Voltak pillanatok, amikor sikerült ráharapnom egy-egy valódi gondolatra, amit ízlelgethettem, utána viszont oldalakon át rendre a puffasztott semmi következett. A kötet nagyjából ezt a ciklust járja be ismétlődő monotonitással. Elindul egy fejezet valami izgalmas felvetéssel (pl. hol kezdődik a Balkán? miért szeretjük a Coca Colát?), majd teljesen értelmetlen szóförgeteg követi, amelyről a legjobb szándékkal is lehetetlenség eldönteni, hogy jelent-e bármit. A végén egy hasonlóan talányos és semmitmondó konklúzió, köztük esetleg egy-egy bravúros gondolat. Mindez háromszáz oldalon keresztül.

Žižek elég különös ember ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődésemet, és elég jól bánik a képekkel ahhoz, hogy magával ragadjon és egy ideig cipeljen, de ahhoz a hegyhez hasonlítanám, amit azért kell csak megmászni, hogy kiderüljön: fönt a csúcson nincsen semmi. Ironikusnak is mondhatnám, hogy egyik kedvenc témája maga az Üresség és a Semmi, a vágy (a lacani object petit a) végső tárgyi oka. Nincs az a nyelvi akrobatamutatvány, amit Žižek ne adna elő az üresség kapcsán. Van nála „Ürességként-Helyként-Keretként felfogott Dolog” (65), van „lényegében-lényeg-ellenes” vagy „az igazság tulajdon nem-lényege” (135), „kiüresedett, nem-fenomenális szubjektum” (146) és hasonlók.

Nyilvánvaló, hogy foglalkoztatja a hiány, de éppen a dolog természete (vagy inkább ördögszekérként tekergő világnézete) miatt képtelen azt megragadni, ezért fullad a gondolatmenete újból és újból értelmetlen szózuhatagokba. A Prédikátor jutott eszembe, aki szerint minden tevékenység hiábavaló kergetőzés a széllel. Žižek háromszáz oldalon át kergetőzik a széllel és természetesen nem éri el. Nincs mondanivalója, mert amit mondana, az nincs. Vagy inkább éppen a „nincs” kimondásával igyekszik előhozni a semmiből a valamit. Ezért foglalkozik a kereszténységgel is. Meg zavarba ejtően sokat a fekáliával.

Žižek szerint az a sokakat megbotránkoztató művészeti performance, amikor ürüléket helyeztek el egy szent helyre, nem a hely megszentségtelenítése volt, hanem kétségbeesett kísérlet, hogy meggyőződjenek: van még egyáltalán Szent Hely. Korunk művésze éppen a Szent Helyet igyekszik megmenteni azzal, hogy a teret „hulladékkal, ürülékszerű hitványsággal tölti meg” (54). Mintha Žižek is ezt tenné kétségbeesett verbális hadonászásával, amit a megszeppent olvasó nemigen tud mire vélni. Az író ontja magából az értelmetlen, üres szóvirágokat, hogy kiderüljön: van-e még valahol gondolat, amelynek magva van. Mintha egy hagymát pucolna egyre fogyatkozó reménnyel, hogy a végén talál valami állandót, vagy hogy bebizonyítsa, a hagyma maga az Üresség.

Az Üresség helyét egyébként jól tapintja ki, amikor „A kitörés” c. utolsó fejezetben eljut végül Krisztus keresztjéhez. Ott azonban cserben hagyja a módszere. Descartes legalább megvetette a lábát abban a gondolatban, hogy „gondolkodik”, Žižek számára nem maradt ilyen fogódzó. Krisztus keresztje előtt megbotránkozik, mert perverz bolondságnak tűnik számára, hogy Krisztus értünk szenvedett. „Amint Hegel is rámutatott, teljességgel félrevezető lenne Krisztus halálát Isten és az ember közötti csereáldozat gesztusává redukálni, s azt állítani, hogy a Számára legfontosabb feláldozásával az Úr megváltotta az emberiséget, és megfizetett annak bűneiért.” (274) Ha ez igaz lenne, szerinte Isten obszcén játékot űzne önmagával és az emberekkel.

Úgyhogy Žižek ezen a ponton is értelmetlen motyogásba kezd. Mond valamit a „fantazmatikus Másság”-ról, meg „a jelentés pillanatnyi felfüggesztéséről”, és a forradalmi cselekvés irányába mutat, amelynek „első megjelenése az iszonyat” (279). Valójában arról van szó, hogy Žižek ateista marxistaként a hite messianisztikus gyökereivel bíbelődik, és a kereszténységet is a barikád mögé akarja állítani, „hiszen az autentikus keresztény örökség túl értékes ahhoz, hogy átengedjük a fundamentalista torzulásoknak” (2).

De az is lehet, hogy Žižek csak játszik velünk, blöfföl, és ezért hagynak bennünk a gondolatai frusztráló ürességet. Vagy talán mindkettő: a blöff üressége maga a žižeki forradalom. Az ellentéte Krisztusénak, akiben az egész Teljesség benne lakott (Kol 1,19).

 

5 hozzászólás

  1. Barbara

    Igazából érdemes volt eme remekmű olvasására több órát elpocsékolni Ádám? Annyira posztmodern, hogy szinte már unalmas… Bocsánat, de azt hittem jön valami érdekesebb, hiszen lassan leáldozóban kell lennie a posztmodernnek…
    Ja, és végül kiderül, hogy semmi nincsen, ha a Keresztnél gúnyolódunk és szánalmas módon nem merjük megérteni annak a validitását és üzenetét…
    Olyan érdekes, de megnézve ennek az írónak a fényképét magam előtt látom az életét és olvasom szinte a produktumát, amit pedig nem vettem eddig kezembe…

  2. Miklós

    Én nem ismerem, nem olvastam nagyon. De amit tudok róla, annak az alapján blöff az egész. Ha valaki nem hiszi, hogy van igazság és vannak érvek, amelyekkel el lehet jutni az igazsághoz…az minek filozofál?

  3. Szabados Ádám

    Barbara,

    érdemes volt.:) Žižek hatását nem szabad lebecsülni (az elmúlt évtizedben az egyetemi előadókban fürtökben lógtak az emberek, hogy hallgathassák őt), közvetve a keresztényekre is hatott, a szellemi ellenfeleket pedig jó megismerni. Žižek egyébként nem posztmodern, inkább a pszichoanalízis és a marxizmus sajátos elegyét képviseli – a posztmodernnel szemben is. Pál azért tudott vitázni Athénben a sztoikus és epikureus filozófusokkal, mert ismerte a gondolatvilágukat. Idézni is tudott a költőiktől. Én is nemsokára fogok idézni Žižektől…

  4. Gergő

    Csak az általad leirtak alapján, mert amugy nem ismerem, szerintem nem kell sok időt szánni olyan szerzőkre akiktől sokat tanulni nem lehet. Vannak sokkal jobb és tartalmasabb szerzők akik igazi kihivást jelentenek és előre vivő tanitásai által helyesebb fogalmakat nyerhetünk.

  5. Szabados Ádám

    Pál azért tudta cáfolni az epikureusokat, mert ismerte, hogy mit mondanak.

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK