Transzcendens szempontok a politikai vélemények formálódásában

2022 ápr. 13. | Divinity, Egyén, Filozófia, Spiritualitás, Társadalom | 14 hozzászólás

A választások után többen is elküldték nekem Tölgyessy Péter a Partizánban elmondott elemzését. Meglepett, hogy politikai preferenciáktól és oldalválasztástól függetlenül mennyien értettek egyet vele. Az viszont talán még jobban meglepett, hogy mennyi területen egyezett az én véleményem is most a volt eszdéeszes politikuséval, és így sokakéval, akik egyébként egészen máshogy gondolkoznak a világról, mint én. Persze lehet, hogy mind azt hallottuk ki belőle, amit akartunk – kormánykritikusok egy megfontolt elemző finom kormánykritikáját, a kormányt támogatók egy liberális gondolkodó bölcs ellenzékkritikáját, centristák a középen álló politológus józan távolságtartását, frusztráltak a frusztrációjukat, elégedettek az elégedettségüket. De egészen másért írom most ezt a posztot, nem azért, hogy politikai hitvallást tegyek. Arról akarok néhány szót ejteni, ami számomra érthetetlen módon teljesen kimaradt a mérlegelésből. Ez pedig nem más, mint a transzcendenshez való viszonyulás szerepe a politikai véleményalkotásban.

Bár Tölgyessy Péter legtöbb felvetett szempontja elgondolkodtató, sőt kifejezetten találó (csak néhol éreztem, hogy az analógiái nyikorognak), összességében mégis hiányérzetem maradt. Más világnézeti alapokon állok, mint ő, ebből kifolyólag nyilván mások a vakfoltjaink is. Nekem például fontos volt megértenem, amit Tölgyessy az egyéni szuverenitás érzetének összetevőiről mondott (erre mindjárt visszatérek). Tölgyessy vakfoltja szerintem a metafizika és a transzcendens. Ez azért lényeges, mert a metafizikai síkon alapvető ízlésbeli és zsigeri döntések születnek, amelyek egyrészt megelőznek bármiféle egyéb megfontolást, másrészt jelentős hatást gyakorolnak azokra. A transzcendens dolgokhoz való viszony pedig legalább annyira jelen van a politikai preferenciák kialakulásában, mint a politológus által felsorolt szempontok. Kezdem a nemzet kérdésével.

Tölgyessy szerintem nem kezeli kellő súllyal a nemzethez tartozás transzcendens élményét. Itt rögtön ki is derül, hogy a transzcendens szó alatt most nem valami természetfelettit, hanem csupán az egyén (az én) meghaladását értem. Amikor Tölgyessy a Fidesz győzelmének okait magyarázza, egy kifejezetten érdekes jelenségre mutat rá. Az emberek az elmúlt tíz évben szerinte nem azt élték meg, hogy csökkent volna, hanem inkább azt, hogy nőtt az életük feletti szuverenitásuk. Vagyis szabadabbnak érzik magukat, mint a liberalizmus időszakában, és ez értelmezhetetlenné teszi a szemükben a vádat, hogy Magyarországon valamiféle diktatúra lenne. Az emberek többsége mást tapasztal a saját életében, mint amit a befolyását és fontosságérzetét elveszített baloldali elit. Ezt most kizárólag azért említem, mert Tölgyessy az egyéni szabadság logikája mentén igyekszik megérteni a „nemzeti” politizálás vonzerejét.

De mi van akkor, ha ma hatalmas tömegek számára ez a kérdés nem így – vagy nem csak így –  jelentkezik? Mi van akkor, ha az emberek jelentős részének nem csupán egzisztenciális, hanem kifejezetten érzelmi kötődése van a nemzethez és a magyar zászló által megjelenített ideához? Hadd érintsek egy érzékeny pontot. A baloldali médiában szinte divat lett gúnyolódni a Békemeneten, pedig mégiscsak tény, hogy egy-egy Békemeneten sok százezer ember (legutóbb több mint félmillió) élt meg valamiféle összetartozást, és ezt mindenekelőtt a magyar trikolór szimbolizálta számára. Aki volt már valaha Békemeneten (ehhez a többségnek el kell utaznia Budapestre, sokszor nagy távolságokból, időt, pénzt és energiát nem kímélve, és mielőtt valaki a buszoztatásra hivatkozna, az csak kis töredéke a félmilliónak, szóval sokak mély elköteleződéséről beszélünk), vagy látott közelről ilyet, pontosan tudja, hogy az ott megjelent tömegeket nem a gyűlölet, és nem is a Fidesz, hanem elsősorban ez a három szín, és a trikolór által megjelenített eszmény tereli össze. Aki nem hiszi, nézzen meg képeket vagy videókat a vonuló tömegről, majd hasonlítsa össze a látványt egy baloldali tüntetés transzparenseivel. Hont András szavaival: „ez egy Fidesztől függetlenül létező valóság” (amely persze nem is áll távol a kormánypárttól, de a sorrend fordított), amelynek fő rendezőelve a közös élmény, hogy jó magyarnak lenni.

Félreértés ne essék, nem amellett érvelek most, hogy ezt (pláne a vele járó politikai állásfoglalást) mindenki tartsa jónak. Sokféleképpen gondolkodhatunk a nemzet eszméjéről és annak helyes képviseletéről. Egyszerűen arról beszélek, hogy ez a jelenség létezik. Van egy egyének feletti absztrakciós szint, a nemzet, amelyhez a kapcsolódás mély érzéseket, vágyakozásokat, kapcsolati energiákat, boldogságot, endorfint és dopamint szabadít fel. Van jelentősége annak, amikor ötvenezer különböző hátterű ember együtt szurkol a magyar válogatottnak, együtt lengeti a zászlót, és úgy érzi, összetartozik a többiekkel. Van annak is jelentősége, amikor egy október 23-i vagy március 15-i felvonuláson ötszázezer ember érzi ugyanezt, és még többször ennyi a tévé előtt. Az emberek ilyenkor egy rövid időre azt élik át, hogy a sorsuk egy nagyobb történetbe ágyazódik, egy nagyobb történetben nyer értelmet, egy nagyobb egész része. Ez a transzcendens – egyént meghaladó – élmény alapvető motivációs bázis ma Magyarországon. Aki a politikát individuumok szabadságharcának látja, az – mint Tölgyessy Péter – legfeljebb az egyéni szuverenitás kitágulását fogja észrevenni a nemzeti politikát folytató kormány melletti támogatás okaként. De ez szerintem komoly tévedés. Vakfolt.

Viszont hadd térjek rá egy ennél is fontosabb szempontra, amely szintén a transzcendenciát érinti, de eggyel magasabb szinten. És itt már inkább a húsvéthoz közeledünk. Úgy gondolom, hogy a magyar társadalomban az egyik legkomolyabb törésvonal ma is a valláshoz való viszonyulás. Tudom, hogy a jobboldalra szavazók jelentős része nem jár templomba, és egyáltalán nem azt állítom, hogy minden keresztény a kormánypártra szavazott volna, és minden vallástalan az ellenzékre. Ez természetesen nem így működik. A valláshoz való viszonyulás egyfajta magnetikus – vonzó és taszító – erőként hat a politikai térben, csak áttételesen. Baloldali és liberális pártok inkább a szekularizmus, a humanizmus vagy a progresszió tradícióira támaszkodnak, konzervatívok inkább a kereszténység civilizációs örökségére, és ezt a választók is többé-kevésbé érzékelik. Nagyobb eséllyel fogunk ateistákra lelni a baloldali pártok politikusai között, mint a kormánypártok politikusai között, és ez igaz a választókra is. A vallás vonzó és taszító hatása mégis inkább a szocializációhoz kötődik, mintsem a tényleges vallásgyakorláshoz.

A valláshoz való viszony Magyarországon régóta szoros relációban áll az antikommunista attitűddel, amely – ahogy Tölgyessy Péter is rámutat – az egyik legmélyebb zsigeri érzet a társadalom jelentős rétegeiben. A szocialista rendszerben a párttagság szinte automatikusan vonta magával a vallás megtagadását, a vallásosság pedig a kommunista párttal szembeni bizalmatlanságot. Ezek a beégett viszonyulások generációkon keresztül jelen vannak, és még olyankor is jellemzően megmutatkoznak, amikor egy fiatal szavazó már nem gyakorol semmilyen vallást, vagy éppen szülei vallástalansága ellenére valahogy hívővé lett. Sokan egyáltalán nem járnak már templomba, de a politikai térben keresztény kulturális mintázatokat keresnek, mert ezt érzik otthonosnak; mások személyes hitre tettek szert, de amikor a pártokról véleményt alkotnak, vallástalan szüleik előítéleteit viszik tovább. A híreket ezek mentén az előítéletek mentén olvassák, általuk látják jobbnak vagy rosszabbnak a politikusokat, mint amilyenek a valóságban, ezek hangolják finomra a barát-ellenség jelzőrendszert. A valláshoz való viszony tehát összetettebb, mint ahogy elsőre látszik, de ma is meghatározó törésvonal.

Ugyanakkor éppen az előbb jelzett összetettség mutat rá még egy transzcendens szempontra, amely személyes síkon jelentkezik. Az emberek nem csupán a szüleik előítéleteit viszik tovább, hanem saját sorsukból is csiszolgatják a szemüveget, amelyen keresztül a politikát látják és értelmezik. Itt is vannak látható mintázatok (amelyekben természetesen vannak kivételek is). Kifejezetten erős mintának látom például, hogy a keresztény hitüknek tudatosan hátat fordító (tehát nem egyszerűen lemorzsolódó) posztkeresztények jellemzően kormánykritikusok is lesznek. Ez nem véletlen, bár a lélektani magyarázat is összetett lehet. Az sem véletlen (hogy egy másik példát mondjak), hogy sokáig a vészkorszak családi traumái szintén bizalmatlanná tették honfitársaink egy részét a keresztény, nemzeti szlogeneket zászlóra tűző pártokkal szemben. Bár ahogy számos zsidó szervezet növekvő jobboldali rokonszenve mutatja, a vallástalanságnak is lehetett ebben szerepe, és a progresszió túlkapásai jelenleg éppen ellentétes folyamatokat generálnak a vallásos zsidóságban. A családi élet sikere vagy sikertelensége is hozzájárul az attitűdök formálódásához. A hála vagy sérelmi indulat, valamint a feldolgozatlan bűntudat vagy a megbocsátás katarzisa is beépül a preferenciáinkat befolyásoló paradigmákba. Ahogy az is, hogy a rendben vagy a káoszban, a fennálló struktúrákban, vagy azokon kívül érezzük-e jobban magunkat, vagy legalább kevésbé idegenként. Ezek is transzcendens szempontok.

Ha a politikai véleményalkotás világában figyelmen kívül hagyjuk ezeket a szempontokat, a közélet egyik fontos aspektusára egész egyszerűen vakok leszünk. Aki ezekben a hetekben azt keresi, hogy vajon mit nem vett észre, hogy ilyen választási eredmény született, javaslom, hogy gondolja végig a transzcendens szerepét is a politikai preferenciák formálódásában. Mindenre nem, de sok mindenre magyarázatot ad.

 

14 hozzászólás

  1. Hegedűs Ilona

    Kedves Ádám! Köszönöm az indulatoktól mentes együttgondolkodás lehetőségét. Üdítő dolog manapság józan, tárgyszerű, valódi válaszokat kereső, a valóságot az abszolútumok (Igazság) távlatába helyező, közös felelősség tudatában érteni és értetni akaró
    gondolatokat olvasni. Emberségemben tisztel meg minden egyes írása

  2. JánosH

    apróság: (a volt eszdéeszes) Tölgyessyt legutolsó parlamenti szereplése a Fidesz frakciójához köti, emlékeim szerint …

  3. Szabados Ádám

    Ez igaz. Aztán megint nagyon eltávolodtak.

  4. Valló Máté

    Van transzcendens hatás, de eltörpül az egzisztenciális kérdés mellett. Olyan korban élünk, melyben mindent a gazdaság határoz meg. Be kéne látni, hogy a választáson is csak az ország gazdasági kiszolgáltatottságának az irányáról döntünk: keleti vagy nyugati. A választó is oda szavaz, ahol az egyik irány a zsebének jobban kedvez. A kiszolgáltatottság iránya határozza meg ezután a kommunikációt, kultúrát és a vallást is – az adott közösséghez igazítva. Konkrétabban: keleti kiszolgáltatottság=nemzeti szuverenista gazdasági kontroll a kommunikáció, kultúra és vallás felett + szövetség a nyugat ellen a hasonló autoriter rendszerekkel, nyugati kiszolgaltatottság= lefekvés a nyugati kultúrának, progresszió : konzervatív értékek fellazítása a kultúrában, vallásban, liberalizmus. A lényeg csak annyi, hogy a törvényhozást a gazdasági kiszolgáltatottság iránya határozza meg, a kultúrát és a vallást pedig a törvényhozás. A kultúra és a vallás tehát a piramis legalján gazdaságilag és politikailag is kiszolgáltatott, szükségből eltartott valamik, itt tartunk. A transzcendens hit az emberekben keleti gazdasági mintákból átvett, politikailag meghatározott, itthonra implikált nosztalgikus nacionalista és/vagy keresztény okkultizmus, vagy a nyugati mintákból átvett, immáron tartalmatlan és kontrollálatlan szeretet, elfogadás- és toleranciafétis. Ezek elvesztették organikus gyökereiket és a jelenben határozzák meg magukat, általában a másikkal szemben, annak ellenében. A kultúrharc az identitásuk. Mi volna az organikus kiút? Először is gazdasági függetlenség. Önfenntartó egyház. Lemondás az állami támogatásokról. Ebből egyenesen következne a politikai függetlenség – politika feletti méltóság megteremtése. A két oldal igazságainak elismerése, a két oldal fölötti hely elfoglalása. Mert a transzcendencia valóban törvényhozás és gazdaság felett áll, ahogy egykor az egyház is ezek felett állt. Amíg azonban állami támogatásokért kuncsorog rendszerszinten, addig elveszti méltóságát. Az egyház 30 ezüstpénzért adja el magát évről évre.

  5. Valló Máté

    Az embereknek szükségük van transzcendenciára természetesen. Minden alkalmat megragadnak, hogy kapaszkodhassanak valamibe ebben a materialista, hit nélküli világban. Főként talán az idősebbek számára fontos ez. Az úgynevezett nemzeti oldal valóban kínál egyszerű, de konkrét identitásokat, amelyek látszólag értelmessé teszik a sivár fogyasztói létet, de ez pusztán szavazatszerzési stratégia. Identitást az egyház adhatna a törvényhozás számára is, ha méltóságát vissza tudná nyerni. Nem vitás, hogy van transzcendens összetartás a társadalomban, a kérdés az, hogy ennek minősége milyen.

  6. Szabados Ádám

    Na, én pont ennek a gondolkodásnak a hiányosságára próbáltam a cikkben rámutatni.

  7. Miklós

    Szerintem elég komoly hiba, hogy Tölgyessy úr összekeveri a jólét és a szabadság fogalmát. Lehet, hogy sokan jobban élnek, de ma ugyanúgy autokratikus elvek szerint működő munkahelyek szövevényében élünk, mint korábban, és a szabadság szempontjából teljesen mindegy, hogy az adott cég tulajdonosát hogyan hívják. Az, hogy a nemzethez tartozás transzcendens élménye jó, vagy rossz, az valóban a szabadsághoz köthető, hiszen Isten a szabadság, de itt most nem az egyéni szabadságról van szó, hanem a nemzet szabadságáról. Szolga magyarnak lenni nem jó, szabad magyarnak lenni jó, vagy legalábbis a szabadságért küzdő magyarnak lenni jó, mert ez a küzdelem, már a szabadság egy szintje. Amikor egy ellenzéki vezető, azt mondja, hogy azt fogjuk tenni, amit a NATO mond, mintha mi a NATO szolgái lennénk, mintha semmi beleszólásunk, nem lenne abba, hogy a NATO mit mond, az nagyon nagy baj. Orbán Viktornak akkor fog teljesülni a kívánsága, hogy erős ellenzék legyen, ha lesznek olyanok, akik másképp gondolkodnak, de képesek kiállni az ország érdekeiért. De egyelőre épp elég a külső ellenzék, és teljesen természetes, hogy egy ilyen nemzetközi környezetben a nemzet összezár.

  8. Szabados Ádám

    Lehet, hogy sokan jobban élnek, de ma ugyanúgy autokratikus elvek szerint működő munkahelyek szövevényében élünk, mint korábban, és a szabadság szempontjából teljesen mindegy, hogy az adott cég tulajdonosát hogyan hívják.

    Vagy hogy ki (és melyik nemzet tagja) a tulajdonosa (pl. Audi, Lidl, Auchan, BKKI, MOL, Samsung), bár a magyar ember sokszor jobban megtalálja a saját útját egy kapcsolati rugalmassággal működő környezetben, mint egy igazán autoriter nyugati multi rugalmatlanul kompetitív, viszont folyamatosan a lelked érzékenyítését végző közegében.

  9. Csabacz

    Ádám!

    mint egy igazán autoriter nyugati multi rugalmatlanul kompetitív, viszont folyamatosan a lelked érzékenyítését végző közegében.

    Dolgoztál már multi(k)nál?

  10. Szabados Ádám

    Alkalmazottként nem. Sok történetet ismerek viszont a környezetemből, ami nem szívderítő. Egyébként biztos vannak jó munkahelyi viszonyok multi cégeknél is. Meg rosszak magyar vállalkozásoknál. Csak arra akartam utalni, hogy az autoriter szóval érdemes csínján bánnunk.

  11. Csabacz

    Sejtettem.
    Egyetértek.

  12. Aranyoss Péter

    Kedves Ádám!
    Nagyon fontosnak tartom ezt az írását, mert elénk tárja azt, hogy a több ?
    döntő szerepe volt annak, hogy az emberek azt érzik:
    – nem csökkent, hanem nőtt az elmúlt években a szuverénitásuk
    — a baloldali elit érzésével szemben nem érzik magukat kiszorítottnak a fontos kérdésekben történő vélemény nyilvánításból.
    -a családtámogatási intézkedéseket mindenki érzi.
    Az emberek nagy része újra felfedezte hogy közösségben él és ennek a közösségnek- lehet, hogy nem tudatosan – a régebben természetes „Isten- Haza- Család” idea az egyik alkotó működtető eleme. Ezt az érzést- aminek fontos elemei a hit és az összetartozás megélése, több évtizedes kommunista lelki diktatúra sem tudta kiölni az emberekből és most -a transzcendens részeivel együtt- új virágzását éli, /ennek elemei pl. a békemenet, vagy a választási eredmény/ és ezért énekeljük meghatottan -együtt- a Himnuszt. /Amihez én mindig hozzákapcsolom gondolatban a 9o. zsoltárt./ Ez nem is fog megváltozni mindaddig, amíg a hazai ellenzék a Himnusz átélése helyett a Kádár-Apró utódok nyomán a múlt eltörlésével lesz elfoglalva! Ennek az ellenzéknek az egyházak elleni támadásaira /aminek a progresszív bomlasztás és az egyházak anyagi önállóságának a hiányolása -az okok figyelmen kívül hagyásával -jelenleg a fő területe/ társadalmunk nem lesz vevő, mert nálunk a nem vallásos ember is valamelyest keresztény!
    Ui: Valló Máté Úr részére írom, az állam és egyház kapcsolatára fogadja el Kálvin javaslatát!

  13. Miklós

    Abban egyetértek Ádám, hogy a szervezeti kultúra rengeteget számít. Minden modern vállalat tudatosan törekszik is arra, hogy a cégkultúra formálásán keresztül motiváló környezetet teremtsen az alkalmazottak számára, mert ez a siker egyik fontos tényezője. Amire én gondoltam, amikor a fentieket írtam, az egyszerűen az volt, hogy az alárendeltségi viszonyok létezése szempontjából mindegy, hogy a tulajdonos a liberális vagy a konzervatív politikai érdekszférába tartozik, a két tábor közötti különbség nem az egyéni szabadság szintjén jelenik meg.

  14. Szabados Ádám

    Akkor egyetértünk.:)

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK