A Tűzfal podcast harmincharmadik részében a Jesus Revolution c. film kapcsán az 1970-es évek elején lezajlott hippi ébredési mozgalomról és annak mai tanulságairól beszélgetünk. (A filmről korábban itt írtam.) A beszélgetést megnézhetitek a Tűzfal YouTube csatornáján vagy meghallgathatjátok Spotify-on is. Ha tetszett, iratkozzatok fel a csatornánkra és osszátok meg másokkal is!
A podcastban is téma, többször is feljön Chuck és Lonnie ellentéte, a filmben közöttük megjelenő feszültség, aminek kapcsán két ige jutott eszembe.
Ján 3:8
„A szél fú, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jő és hová megy: így van mindenki, aki Lélektől született.”
és
1Kor 14:32-33
„És a prófétalelkek (prophétész to pneuma) engednek a prófétáknak;
Mert az Isten nem a rendetlenség, hanem a békességnek [Istene]; miként a szentek minden gyülekezetében.”
Ez utóbbi igeszakaszból Ádám is idézete az 1Kor 14:40-et: „Mindenek ékesen és jó renddel legyenek.”
De a téma kapcsán akár az egész szakasz felidézhetném mert, nagyon idevág a tanulsága.
Pál nem abban látta aKorintusi gyülekezet szellemi erejének kulcsát, hogy a szellemi ajándékok működésének teljes szabadságot adott, hanem épp ellenkezőleg, azzal teremtett módot a szellemi ajándékok erőteljes és hasznos működésének, hogy keretet szabott az Istentiszteletnek és annak érdekében, néhány fontos formális rendelést hozott:
– „Aki nyelveken szól imádkozzék, hogy (lehetőleg meg is magyarázza..”
– „Ha valaki nyelveken szól legfeljebb kettő vagy három legyen, egymás után…”
– „A próféták pedig ketten vagy hárman beszéljenek…”
– „ha egy másik ott ülő vesz kijelentést, az első hallgasson.”
– „a ti asszonyaitok hallgsssanak a gyülekezetben, mert nincs megengedve nekik, hogy szóljanak.”
Ezekre a keretszabályokra, Pál úgy hivatkozik, mint az Úrnak rendeletei, amit minden szellemi ajándék részesének tudomásul kell venni.”Ha valaki azt hiszi, hogy ő próféta, vagy szellemi ajándék részese, vegye eszébe, hogy amiket írok, az Úr rendeletei azok.” (1Kor 14,7) Viszont e rendeletekkel Pál nem lekorlátozta a szellemi ajándékokat, hanem éppen megfelelő teret biztosított számukra. Az az Istentiszteleti forma, amit Pál Korintusban meghatározott, tökéletesen biztosította a szellemi ajándékok hatékony működését. Tehát a formális keret, a szellemi ajándékokat nem blokkolja, hanem kiteljesíti és hatékonnyá teszi. Az Istentől való korlátok, keretek és formák sosem gátolják a Szent Szellem munkáját. Korintusban sem az gátolta meg a szellemi ajándékok hasznát, hogy korlátozó istentiszteleti formát gyakoroltak, hanem éppen az volt az akadály, hogy semmilyen istentiszteleti formát nem szabtak a szellemi ajándékok megnyilvánulása számára. Talán azt gondolták, hogy a szellemi dolgok kontrollálatlan kiáradása önmagában tökéletes Istentiszteletet fog eredményezni. Csakhogy ez nem így történt, hanem a szabályozatlan Istentisztelet, a rend hiánya egy zűrzavaros állapotot okozott a gyülekezetben, aminek következtében az ott működő szellemi ajándékok sem jutottak maradéktalanul érvényre.
Azért atyámfiai törekedjetek prófétálásra, és a nyelveken szólást se tiltsátok. Mindenek ékesen és jó renddel legyenek. (1Kor 14:39-40) 🙂