Bár Athanasziosz a „homousziosz” (egylényegű) kifejezés védelmezőjeként vált ismertté, biblikus gondolkodása pedig a reformátorok biblicizmusával is vetekedett, az alexandriai püspök tisztában volt azzal, hogy az evangéliumi, apostoli hit iránti hűség nem pusztán bibliai szavak szajkózásából áll. Egyrészt azért nem, mert teológiai ellenfelei, a Krisztus örök istenségét tagadó ariánusok is használtak bibliai szavakat, csak éppen egészen mást értettek alattuk. Másrészt azért nem, mert bibliai igazságokat ő is csak nem-bibliai kifejezésekkel tudott megvédeni, amikor ellenfelei bibliai kifejezéseket használtak eltérő tartalom megjelölésére. Harmadrészt: Athanasziosz felismerte, hogy más-más terminológia mögött viszont időnként ugyanaz a meggyőződés áll.
Az ariánusokkal az volt az egyik legnagyobb baj, hogy ritkán mondták ki, amit tényleg gondoltak. Bibliai szavak mögé bújtak, pedig egészen mást értettek a bibliai kifejezések alatt, mint az apostolok. Athanasziosz tisztában volt azzal, hogy ha meg akarja cáfolni az ariánusokat, nem-bibliai kifejezéseket kell keresnie, amelyek rámutatnak a valódi teológiai különbségekre. Ilyen kifejezés volt a „homousziosz” szó, melyet a Niceiai zsinat használt, Athanasziosz pedig védelmébe vett. Az ariánusok azzal vádolták a Niceai-hit képviselőit, hogy nem bibliai kifejezést használnak. A Nikaiai zsinat határozatairól c. könyvében Athanasziosz válaszol a vádra. Az ariánusok „harcot kezdtek Isten ellen az írásban nem szereplő kifejezések miatt. Pedig bárki, aki helyesen gondolkodik, be kell, hogy lássa, hogy a kifejezések, jóllehet az írásokban így nem szerepelnek… mégis a Szentírásból vett tanítást tartalmazzák” (Szent Athanasziosz művei, 350) „[A]zzal vágnak vissza: akkor… Jézus Krisztusról is ugyanúgy csak azt lehet mondani, ami benne van a Szentírásban, és nem szabad nem szentírási kifejezésekkel élni. Én magam is mondom, hogy ez lett volna a legjobb! Az igazság legmeggyőzőbb érveit ugyanis inkább a Szentírásból nyerhetik mint máshonnan. Az euszebiánusok [ariánusok] ravaszsága és álnoksággal párosult csalárd istentelensége azonban… elkerülhetetlenné tette, hogy a püspökök világosabb szavakkal fejtsék ki az ő vallástalanságuk cáfolatát.” (366-7) „[A] vallásosság Istennek tetsző, még akkor is, ha valaki új kifejezéseket használ, mindaddig, amíg az így beszélő gondolata megfelel a hitnek, és annak megfelelően akarja magát kifejezni a szavakkal.” (345)
Athanasziosz tudta, hogy az ariánusokkal kapcsolatban az a fránya i betű (amit Madách Az ember tragédiájában kifogásolt) világokat választ el egymástól. Amikor az ariánusok a „homousziosz” (egylényegű) szó helyett a „homoiusziosz” (hasonló lényegű) szót erőltették, Athanasziosz értette, hogy az eltérő szóhasználattal ők a Fiú örök istenségét tagadták. Éleslátását bizonyítja, hogy nem engedett a Niceai zsinat szóhasználatából sem a császár, sem későbbi zsinatok, sem a püspökök nagy többségének nyomása ellenére sem. Athanasziosz nagyságát azonban nem is ez bizonyítja igazán. Hogy Athanasziosz rendkívüli egyházatya volt, azt még jobban megmutatja, hogy a szóhasználat mögött képes volt észrevenni a valódi üzenetet akkor is, ha a terminológiai különbségek ellenére a teológiai mondanivaló lényegileg megegyezett az övével. Nem csak azt ismerte fel, ha bibliai szavak mögött az apostoli szándéktól eltérő fogalmat értettek, de azt is, amikor különböző kifejezések mögött ugyanaz a tartalom húzódott!
A kereszténység történetében – a magyar evangéliumi világ közelmúltjában is – megfigyelhető az a jelenség, hogy amikor egy keresztény vezető évtizedeken át harcol egy ügyért, és az identitása is összeforr azzal az üggyel, nagyon nehezen tud rugalmas lenni olyan kérdésekben, amelyeknek bármi köze van a teológiai küzdelmeihez. Szinte érinthetetlenekké válnak számára azok a kifejezések, amelyek a vitáiban fontos szerepet játszottak, legyen az „szabad akarat”, „korlátozott engesztelés”, a Biblia „tévedhetetlensége”, „Szentlélek-keresztség”, „karizmatikus”, „fundamentalista”, „kreacionista”, „evolúció” stb. Ezek a vezetők, miután beásták magukat egy lövészárokba, ritkán képesek rugalmasan fogadni, ha valaki más kifejezéseket használ, mint amiket ők megszoktak, vagy ha a számukra ismert (és fontossá vált) kifejezéseket valaki eltérő tartalmak megjelölésére használja. Athanasziosz nagysága abban állt, hogy több évtizedes bátor harca ellenére nyitottan tudta hallgatni azokat a testvéreit, akik máshogy beszéltek, mint ő.
Hadd mondjak egy példát Athanasziosz evangéliumi rugalmasságára. Aki csak felületesen ismeri a negyedik századi egyházon belüli törésvonalakat, azt gondolhatja, hogy minden igaz hívő (igaz hívő alatt most azokat értem, akik vallották Krisztus istenségét) Athanasziosszal együtt a Niceai hitvallást védelmezte. Az igazság ezzel szemben az, hogy sok nem-ariánus hívőnek gondja volt a „homousziosz” szóval. Két fő ortodox irányzat létezett abban az időben, amelyek egyaránt vallották Krisztus istenségét, de másképpen viszonyultak a Niceai hitvalláshoz. Az első irányzat a „homousziosz” hívei közül került ki, akik feltétel nélkül támogatták a Niceai hitvallást. Vezetőjük Athanásziosz volt. A másik irány a „homoiusziosz” formula támogatói közötti ortodoxokból állt, akik kritikával illették a Niceai hitvallást, mert az az „uszia” és „hüposztászisz” szavakat egymás szinonimáiként használta, és így utat nyitott a modalizmus előtt, mely szerint az Atya, a Fiú és a Lélek pusztán az Istenség három egymást követő megnyilvánulási formája. Ennek a második pártnak Ankürai Baszileiosz és Római Libériusz voltak a vezetői. A Niceai hitvallás hívei a „homoiusziosz” szó használatában viszont az ariánizmus veszélyes közelségét látták.
A kappadókiai görög teológusok (Cézáreai Baszileiosz, Nazianzoszi Gergely, Nüsszai Gergely) egy harmadik ortodox irányt képviseltek, mely közvetíteni igyekezett a két korábbi ortodox tábor között. Azt javasolták, hogy tegyenek végleg különbséget az „uszia” és a „hüposztászisz” szavak között (ezt a különbséget a Niceai hitvallás nem tette meg), és használják őket következetesen két különböző dolog megjelölésére. Mondják ki világosan, hogy Isten egy uszia, de három hüposztászisz. Ezt az új megközelítést kezdték új-niceai iránynak nevezni – szemben az Athanásziosz által képviselt ó-niceai iránnyal. A kappadókiai atyák alapvetően egyetértettek a Niceai hitvallással, csak a fogalmakat igyekeztek tisztábban használni, hogy az egyértelműen kizárja az ariánizmus mellett a modalizmust is.
Hogy ez nem pusztán elméleti, hanem az ortodoxok pozícióit alapvetően befolyásoló kérdés volt, azt mutatja a korabeli antiókhiai gyülekezet megosztottsága. Ebben az időben három külön pöspökség is volt a városban, melyek kölcsönösen kizárták egymást és magukat tekintették az igaz hit egyetlen képviselőjének. Ebből az egyik az Euzoiosz által vezetett ariánus püspökség volt, a másik kettő viszont az ortodox hitet képviselte. Paulosz volt az ó-niceai irányzat püspöke, Meletiosz az új-niceaiaké. Az ortodox erők tehát megoszlottak, és ez gyengítette a befolyásukat is. Athanásziosz és Róma az ó-niceai Pauloszt támogatta, de Paulosz nézetei modalista-gyanúsak voltak, ezért a kappadókiaiak Meletioszt támogatták. A tét az volt, hogy tudnak-e egyesülni az anti-ariánus keresztények.
Kr. u. 362-ben Alexandriában zsinatot hívtak össze, melyen részt vettek az ó- és új-niceaiak egyaránt. A zsinaton Athanásziosz elnökölt. Nemeshegyi Péter katolikus teológus így írja le a zsinaton lejátszódott eseményeket. „A zsinaton az új kappadókiai formulát támogató csoport és a niceai hit szóhasználata szerint ouszia és hypostasis között különbséget még nem tevő csoport kölcsönösen meggyőződött egymás helyes-hitűségéről. Atanáz először az új formulát támogató csoportot kérdezte meg, hogy miért beszélnek három ’hypostasis’-ról. Ők erre így feleltek: ’Mert hiszünk a Szentháromságban, mégpedig nem csak névbeli, hanem valóságosan létező Szentháromságban. Hisszük, hogy a Fiú valóban fennáll és létezik; hisszük, hogy a Szentlélek valóban fennáll és létezik. Valljuk a Háromságot, de az Istenség egy és a forrás egy. Hisszük, hogy a Fiú egylényegű (homoousios) az Atyával; hisszük, hogy a Szentlélek nem teremtmény, nem kívülálló, hanem a Fiú és az Atya lényegéhez tartozik és attól elválaszthatatlan.’ Utána Atanáz azokhoz fordult, akik eddig nem használták az új formulát és megkérdezte tőlük, hogy a homoousisos szót vajon szabelliánus [modalista] értelemben fogják-e fel. Ők ezt élénken tagadták, és megmagyarázták, hogy az ousia és a hypostasis szavakat eddig azonos értelmű szóként használták. Hiszik, hogy az Atya, a Fiú és a Szentlélek nem azonos egymással, de azért beszéltek az Isten egy hypostasis-áról, mert a Fiú az Atya lényegéből származik, és az isteni természet egy (Tomus ad Antiokhenosz 6-6). Így végre lezárult a nagy vita.” (A Szentháromság, 57-58.o.)
Athanásziosz érettségét és bölcsességét bizonyítja, hogy a teológiai szándékoknak adott elsőbbséget, nem a formuláknak. Athanásziosz belátta, hogy a kappadókiaiak véleménye tulajdonképpen az „egylényegű” hitvallást védte, a másik oldalon állók pedig elismerték, hogy így okafogyottá vált a „homoiusziosz” formula. Ez végső soron a Niceai hitvallás győzelmét jelentette az ortodoxok között. A félreértések tisztázódtak, az ortodox irányzatok közötti egység létrejött, az ariánus hit hanyatlása megkezdődött. Mindez nem történhetett volna meg az alexandriai püspök példamutató evangéliumi rugalmassága nélkül.
Kedves Ádám!
Szerinted hasonló rugalmasságra van szűkség, karizmatikus és nem karizmatikus között?
Pali
Kedves Pali! Szerintem igen. A különböző nyelvezet mögött gyakran ugyanaz a tartalom van, akkor is, ha egyik oldalon sem ezt gondolják. Persze nem árt óvatosnak lenni, mert van, amikor a különbségek valódiak és fontosak. A karizmatikus mozgalom egyik ága, a hit mozgalom néhány fontos kérdésben egészen mást tanít, mint a hagyományos evangéliumi kereszténység (pl. gazdagság-szegénység, egészség-betegség, siker-szenvedés), ezekben a kérdésekben nem csak a szóhasználat más, hanem a tartalom is. De még az ilyen esetekben is érdemes megfontolni, hogy a különbségek másodlagos kérdésekről szólnak-e (melyek lehetnek fontosak!), vagy az evangélium lényegéről. Ha az evangélium lényegét érintik a különbségek, akkor elkerülhetetlen az elhatárolódás, de ha másodlagos kérdéseket, akkor gyakoroljuk inkább az evangéliumi rugalmasság elvét. A közösségvállalásnak ilyenkor is különböző szintjei lehetnek. Gond nélkül együtt tudok például imádkozni egy hitgyülissel, de közös istentiszteletet nem tartunk. A hivő református lelkész barátom által vezetett szentkirályszabadjai református gyülekezettel viszont minden évben egyszer együtt tartjuk az istentiszteletünket is.