Kötelező körként elmentünk megnézni az új Star Wars epizódot, az Ébredő erőt. Utólag nekem találóbb címnek tűnik a Dártvéderke. Nem csak a negatív főhős miatt, aki nagyapja (Darth Vader) árnyékaként idétlenkedik a képernyőn, miközben apja (Han Solo) és anyja (Leia) szerepe sem kevésbé kínos. (Ez nem spoiler, szinte minden előzetesben benne van, a filmben sem kell sokat várni, hogy kiderüljön.) Ez az epizód úgy, ahogy van egy komikus utánérzés. Nincs benne sem ébredő, sem szunnyadó erő. Különösebb izgalom sem. Látvány persze van. De hol van már az ámulat, amit akkor éreztünk, mikor Luke a mocsárban a bölcselkedő Yoda mester irányításával próbálja felemelni az űrsiklót, és még nem tudjuk, mire megy ki a játék! Vagy az ijedtség, amikor bekerülnek Leiáék a szemétzúzóba. Vagy mikor Han Solót lefagyasztják. Vagy a megdöbbenés, hogy Darth Vader bizony Luke apja, és a fiú ezzel a tudással a mélybe hull, a film pedig véget ér.
Lehet, hogy az eredeti részek (Csillagok háborújától A jedi visszatérig) hangulatát azon egyszerű oknál fogva sem élhetem már át, mert azokat először gyerekként láttam, egy másik korban, ezeket meg most látom, felnőtt fejjel, ebben a korban. Szerintem mégis másról van szó. Őszintén szólva nem értem a filmmel kapcsolatos lelkes kritikákat. Nem emeltem magasra az elvárásaimat, de az Ébredő erő csalódás volt. Ez a sztori már nem az a sztori, hanem csak egy bárgyú utánzata. És az utánzatot egészen szó szerint is értem.
Gondolkodtam, mihez hasonlíthatnám az élményt, és rájöttem: ez a mostani epizód pont olyan, mint a Jézuska. Magában hordozza egy régebbi erő konnotációit, de benne konkrétan már nincs erő. Ehelyett van egy csomó áthallás, visszarángatott karakter, jópofa emlékezés, utánzás. Semmi több. Marx mondta annak idején, hogy „a történelem ismétli önmagát, de ami először tragédia, az másodjára komédia”. Az Ébredő erő éppen ilyen. Komédia. Dártvéderke. Egy nagy múltú mítosz erő nélküli, de erőltetett folytatása. Jézuska odateszi az ajándékot a fa alá, majd gőgicsél egy kicsit a jászolban, mi pedig nélküle folytatjuk az ünneplést, mert az ideje kitelt. Jézuska és Dártvéderke egy kiüresedett kultúra mérsékelten szórakoztató dekorációi.
Kérdés, hogy mit kezdjünk a jézuskák és a dártvéderkék ürességével. Mit kezdjünk az olyan háborúval, melyben nincs se valódi Sötét Nagyúr, se valódi ellenerő. Mit kezdjünk azzal a közeggel, amelyben nincsenek igazi hősök, és nincsenek igazi gonoszok sem, csak azok komikus utánérzései. Nem egyszerű a kérdés. Láttam egy karikatúrát, melyen József és Mária a jászol mellett állnak, de Mária nem tudja letenni a kisjézust, mert a Mikulás fekszik a jászolban, József ezért félreérthetetlen karmozdulattal parancsol a Mikulásnak, hogy azonnal takarodjon a jászolból. Zseniális poén, de attól tartok, az ünnep nem a Mikulással, hanem a Jézuskával romlott el. Az erő az által vált erőtlenné, akit az Úr helyére tettünk.
Az Erő ébredése nem valósulhat meg dártvéderkék és jézuskák által. Ennél több kell. Az elfáradt és kiürült utánzatok helyett a valódi Úrnak kell jönnie. Ő el is fog jönni, és amikor eljön, az imposztorokat mind kiparancsolja a jászolból.
Ádám telitalálat! Már akkor is tudtam, hogy nem fogom megnézni, amikor még csak az ajánló jött ki. Ez tegnap tűnt föl Facebookon, ha valaki kevéssé érezné megajándékozottnak magát: http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/20-ajandek-amitol-a-star-wars-rajongok-extazisba-esnek1/. 🙂
nagyon tré volt a film. Minden részlete csalódás volt.
Kedves Ádám!
Nagyon szeretem az írásaid, ezt ugyan nem olvastam végig, de szeretném felhívni a figyelmed valamire. A cikket a Facebook-falamon láttam meg egy pillanatra – egy megosztás révén és sajnos nagyon elszomorodtam, mert már ebben a rövid részletben kiderült az egyik – talán a legfontosabb – részlet a filmről. Nem vagyok nagy fanatikus, de valahol ezek a filmek a gyerek- és tinédzserkoromhoz nagyon közel kapcsolódnak és nagyon kíváncsian vártam az új részt. Emiatt most szomorú lettem, hogy a film egyik „rejtélyét” így kellett megtudnom 🙁
Persze örülnék neki, ha életemben ez lenne a legnagyobb bajom – de azért tisztelettel kérlek, hogy a posztod legelején említsd meg, hogy a cikk a film cselekményéből tartalmaz részleteket. (Alapvetően ez amúgyis nyilvánvaló, nem is olvastam volna el, csak a FB pont beilleszti az első pár sort.)
Köszönettel,
Surányi Olivér
Kedves Olivér!
Csak olyat írtam a cikkben le, amit már több, mint egy éve tudni lehet.
Kedves Ádám!
Amit fentebb linkeltél, az a cikk inkább egy találgatás-híresztelés volt, sokan pedig igyekeztek az ilyesfajta cikkeket elkerülni. Bevallom őszintén nekem ez a trailer alapján sem jött le.
Tényleg nem kötekedni szerettem volna, csak elmondani ezt és lehet én is jobban járok, ha nem ezen bosszantom magam karácsonykor 🙂
Áldott karácsonyt kívánok!
Én már régóta egy csomó helyről hallottam, hogy a főgonosz Solo és Leia fia (nem csak a belinkelt linkről), és igazából a filmben sem kapcsolódik ehhez semmilyen váratlan fordulat, ez a tudás nem fog rontani a filmélményeden. Igazi spoilert nem mondtam el. Ezzel együtt ne haragudj, hogy csalódást keltettem benned.
Most lelépek a netről. Mindenkinek BOLDOG KARÁCSONYT!
Szerintem is rossz ez a film. Nekem amúgy az előzmény trilógia nagyon tetszett. Ez az új egy sima ipari termék, ötlettelen, semmilyen, béna, gagyi. De sajnos úgy tűnik az emberek többségének ez kell… a középszerű, a híg, a semmilyen, a súlytalan. Állítólag ez az igazi szórakozás…
Lehetne sorolni a félelmetes ötlettelenséget, de minek… Teljesen biztos vagyok benne hogy a következő részek is ilyenek lesznek. Mondjuk Kylo karaktere nekem pont tetszett, benne volt valamiféle minimális eredetiség.
Az a film arra volt (lesz) jó mikiegéréknek, hogy erre felépítsék az ezt követő részeket és kapcsolódó filmeket, ami hidat képez az előzményekhez, mivel mégiscsak Star Wars-t kéne itten’ csinálni a jövőben is, dollármilliárdokat megmozgatva, főképpen a franchise jogok merchandising tevékenysége révén… magyarul véresre keresi magát majd a Disney mindennel, amihez Star Wars jogokat kell szerezni a termék eladhatósága révén. (A Verdák c. rajzfilm kb. 500 millió dollárba került az alkotóinak, de már 10 milliárdos bevételnél tartanak a merchandising révén.)
Már rég nem a mozi hozza a nagy bevételt az alkotóknak.
Disney úgy vette meg a Lucas Arts-ot (benne az összes Star Wars joggal), hogy nullázta az eddigi összes történetét (regényeket), a szálakat a 2 trilógián kívül, hogy teljesen új szálakat szőhessen a jövőben, a Végtelenbe és tovább!
http://konyves.blog.hu/2015/12/26/a_disney_erobol_atirta_a_star_wars-kanont
Idén pedig a három királyok:
Messi, Suarez & Neymar
🙂
Ócska szappanopera lett a nagy sztoriból. Hiteltelen szereplők, gagyi cselekmény, ismétlődő panelek Cartoon Network színvonalon. Lehet örülni, hogy kevesebbet öregedtünk Leiánál és Lukenál, az idő vasfoga valószínűleg kegyesebb volt hozzánk. Belőlünk nem lett űrmúmia. 🙂
Ha ezt a részt még az előzőeken fellelkesedett tömegek rohantak megnézni (én is), akkor a következőre már aligha rohannak (én biztosan nem). A varázslatnak vége, marad nekünk a földi hétköznapok világa, hogy mostantól arra figyeljünk.
„Vagy a megdöbbenés, hogy Darth Vader bizony Luke apja, és a fiú ezzel a tudással a mélybe hull, a film pedig véget ér.” Hol van? Miután elspoilerezted, sehol… 🙁 Nem kell minden gonosznak mindjárt olyannak lennie, mint Darth Vader. Ő is volt Anakin. Nem kell minden filmes gtonosztevőnek vicsorogni és félelmetes kinézetűnek lenni. A Sátán is a világosság angyalaként jelenik meg olykor.
Mindenkitől bocsánatot kérek, akinek új lett volna ez az info. Miután már egy éve tele volt vele a sajtó, nem gondoltam, hogy ez bárkinek spoiler lesz. Legközelebb óvatosabb leszek. Ami meg a gonoszt illeti, persze, én sem a vicsorgásra meg a félelmetes kinézetre gondolok. A GYU könyv Szauronja például sokkal félelmetesebb, mint a filmé. Inkább a hitelességgel van problémám. Az egész film nekem gyenguska. A DV-unoka is inkább komikus volt, mint hiteles. De másnak lehet más véleménye. Úgy látom, eléggé megoszlanak a kritikák.
A golyóstoll-elven ide-oda cikázó új robot tetszett.:)
Én nem láttam az Ébredő erőt de az első hat rész alapján nem is nagyon kívántam látni. Lucas ötletei egyszerűen hajmeresztő hülyeségek:
a meztelen csiga mint maffiafőnök
a szaxofonozó űrlények,
a malacfülő jedi-mester
Watto a repkedő dongó (aki mellesleg rabszolgatartó is és emberi rabszolgái vannak)
a beszédhibás gyík (Jar-Jar) aki később tábornoki rangot kap.
a szeplőtelen fogantatás a nagy midichlorian koncentráció miatt meg a többi összelopott keresztény elem (az „Erő legyen veletek” – és a te lelkeddel).
és nem utolsó sorban a főhős (Luke) akinek a nevét szerintem saját magáról mintázta.
Szóval olyan töményen van a marhaság jelen a filmjeiben hogy azzal már Monty Pythonék sem tudnak versenyezni.
Ha paródiának készült volna az elsőrendű anyag lenne, bár akkor is inkább a Galaxis útikalauz meg Prostatikus Vogon Jeltz költészetén érdemes röhögni. De a tragédia az hogy mindezt komolyan gondolta a szerző.
A Baljós árnyak bemutatóján egymás után hagyták el az emberek a nézőteret némelyek jó hangosan becsapva az ajtót. Az USA-ban a műkandallók világában jobban vevők az emberek az ilyenfajta műfajra, na meg a ’70es évek végén a látványtechnika és újszerűség miatt még szenzáció volt. Ami jó benne azt már Asimov megírta (Alapítvány trilógia) Arthur C. Clarke meg sokkal hitelesebben fejlesztette tovább és nem plagizálta (A város és a csillagok).
A látvány elsőrendű a filmben, szerencsére a videotechnikához nem értett Lucas, ne meg helyenként azért ügyesen alkalmazza a buddhista-hindu elszólásokat, hangulati elemeket.
A jól hangzó skandináv szavak is ellőtt poénok már (nabo, Arven, troll stb.).