„És látta Isten, hogy ez jó”

2012 jún. 13. | Bibliai teológia, Divinity, Rendszeres teológia | 2 hozzászólás

Assisi Szent Ferencnek igaza volt, amikor a teremtett világ eredendő jóságáról írt himnuszt. Amíg a dicsőség és gazdagság elvakították a szemeit, nem volt benne sem hála, sem öröm, mert talán nem is szemlélte Isten világának barátságos dicsőségét és simogató gazdagságát. Mindenesetre nem a jólét nyitotta fel a szemeit, hanem a gyermeki hit. Francesco d’Assisi a világi pompáról való lemondás egyszerűségében tudta meglátni, élvezni és csodálni Isten világát: a napot, a holdat, a szelet, az esőt, a fákat, a leveleket, a madarakat, sőt, az umbriai farkast is. Mielőtt valaki félreért, Francesco szemléletében nem a lemondást tartom fontosnak, hanem a teremtés igenlését (bár a kettő között mintha lenne valami titkos kapocs). Azért volt Ferencnek igaza, mert a Biblia úgy beszél a természetről, mint ami bár átok alatt van, mégis eredendően jó. Néhány utalással hadd igazoljam ezt az állítást.

Kezdjük a teremtéstörténettel. A teremtés első napján, amikor Isten megalkotta a világosságot, azt olvassuk: „Látta Isten, hogy a világosság jó…” (1Móz 1,4) Mikor Isten elválasztotta a szárazföldet a vizektől, megint azt olvassuk: „És látta Isten, hogy ez jó.” (1,10) A maghozó növények és gyümölcstermő fák megteremtése után szintén: „És látta Isten, hogy ez jó.” (1,12) A nap, a hold és a csillagok megteremtésekor: „És látta Isten, hogy ez jó.” (1,18) Amikor Isten megalkotta a nagy víziállatokat, a vizekben nyüzsgő különböző fajta úszó élőlényeket, és a különféle fajta madarakat, ismét azt olvassuk: „És látta Isten, hogy ez jó.” (1,21) A földi állatok, barmok és csúszómászók (!) teremtésekor: „És látta Isten, hogy ez jó.” (1,25) Az ember megformálása után a Genezis szerzője nyomatékosan kijelenti: „És látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó.” (1,31)

A zsoltárok újból és újból ünneplik Isten teremtett világát. A 104. zsoltár szerzője áldja Istent, miközben a teremtéstörténet felett elmélkedik, és egy ponton felkiált: „Milyen nagy alkotásaidnak száma, URam! Valamennyit bölcsen alkottad, tele van a föld teremtményeiddel!” (Zsolt 104,24) A 8. zsoltár szerzője az ember nagyságán álmélkodik, miközben összeméri egyrészt a holddal és a csillagokkal, másrészt a juhokkal, marhákkal, mezei állatokkal, madarakkal és halakkal. Az ember homokszem a mindenséghez képest, mégis, mintha a nap, a hold és a csillagok is érte lennének az égen (1Móz 1,14-18). Mintha maga Isten akarná, hogy a világot emberarcúnak lássuk, hogy az emberarc pedig az Isten képmásaként tükrözze a Teremtő titkos szándékait.

Jób könyvéből kiderül, hogy a teremtésben a bűneset után is rend és isteni szándék uralkodik. A könyv végén maga Isten szólal meg: „Ki akarja elhomályosítani örök rendemet értelem nélküli szavakkal?” (Jób 38,2) Mikor Jób felfogja, hogy mindent Isten teremtett, ami a földön van (beleértve az oroszlánt, a struccot, a krokodilt, a vízilovat és a mérhetetlenül nagy galaxisokat), ezt mondja: „Tudom, hogy mindent megtehetsz, és nincs olyan szándékod, melyet meg ne valósíthatnál. Ki merné elhomályosítani az örök rendet tudatlanul? Azért mondottam, hogy nem értem. Csodálatosabbak ezek, semhogy felfoghatnám.” (Jób 42,2-3)

Az Újszövetség hasonlóképpen a teremtés és a Teremtő alapvető jóságát vallja. Jézus a mennyei Atya szeretetének utánzására szólít fel, „aki felhozza napját gonoszokra és jókra, és esőt ad igazaknak és hamisaknak” (Mt 5,45). Amikor Lisztra lakói Pált és Barnabást istenként akarják tisztelni, Pál arra emlékezteti őket, hogy Isten a természeten keresztül szeretetét mutatta feléjük. „Mi is hozzátok hasonló emberek vagyunk, és azt az evangéliumot hirdetjük nektek, hogy ezekből a hiábavaló dolgokból térjetek meg az élő Istenhez, aki teremtette az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van. Ő az előző nemzedékek során megengedte, hogy minden nép a maga útján járjon, bár nem hagyta magát bizonyság nélkül, mert jótevőtök volt, a mennyből esőt adott nektek és termést hozó időket; bőven adott nektek eledelt és szívbéli örömet.” (ApCsel 14,15-17)

A Kolossébeli hívőket Pál később arra emlékezteti, hogy Isten mindent Krisztusban alkotott meg: „benne teremtetett minden a mennyen és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, akár trónusok, akár uralmak, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok: minden általa és reá nézve teremtetett” (Kol 1,16). Ezek a dolgok a mai napig Krisztusban állnak fenn (Kol 1,17). Mivel ez így van, démonok tanítására hallgatnak, akik „tiltják a házasságot és bizonyos ételek élvezetét, amelyeket az Isten azért teremtett, hogy hálaadással éljenek velük a hívők és az igazság ismerői” (1Tim 4,3). „Mert az Isten minden teremtménye jó, és semmi sem elvetendő, ha hálaadással élnek vele” (1Tim 4,4). Az apostol a gazdagoknak sem azt parancsolja, hogy éljenek aszkéta életet, hanem azt, hogy „ne legyenek gőgösek, és ne a bizonytalan gazdagságban reménykedjenek, hanem Istenben, aki megélhetésünkre (εἰς ἀπόλαυσιν – élvezetünkre) mindent bőségesen megad nekünk” (1Tim 6,17).

Isten jó világot teremtett. A föld átok alá került, de Isten nem adta vissza a tohuvavohunak. Szereti a teremtését, és meg fogja szabadítani a romlandóság szolgaságából, melynek egy időre alávetette (Róm 8,20-22). Egy nap eljön majd ítéletre, hogy elpusztítsa azokat, „akik pusztítják a földet” (Jel 11,18). A fő probléma ugyanis maga az ember. A természet az emberarc foszlásával együtt torzul állatarcúvá és személytelenné. De ez nem a vég. A teremtett világ ma sóhajtozik és vajúdik, mert várja az Isten fiainak megjelenését. Egyetlen reménysége, hogy az ő megváltásuk által maga is megszabadul Isten gyermekeinek dicsőséges szabadságára. És Isten pontosan ezt ígérte.

 

2 hozzászólás

  1. Jonas

    „A fő probléma ugyanis maga az ember. A természet az emberarc foszlásával együtt torzul állatarcúvá és személytelenné.”
    Ami mellbevágott, hogy az állatarcúságot negatív jelzőként használtad.
    Amennyiben az ember „állatian” esztelen viselkedésre céloztál, azzal egyetértek, amennyiben pedig az Isten uralmában való illeszkedésre, az engedelmességre is gondolhatunk, úgy nagyon nem értek egyet. Ugyanis a Biblia szerint, amíg minden teremtmény a tetteivel (engedelmességével) Istent dicséri (az állat is), addig az ember a legkevésbé. Úgy, ahogy írtad is: „A fő probléma ugyanis maga az ember.”
    A cikk fő gondolatához, hogy jó-e a teremtett világ, vagy barátságtalan, nehéz kérdés ez nekem. Azért nehéz, mert bár mindez értünk olyan (szép) amilyen, de ennek az isteni egyenletnek kiemelkedően fontos együtthatója az ember. A teremtett világot nézve – amely Istennek engedelmeskedik -, felismerhető a Teremtő. Az emberre nézve – aki ugye Isten képmására teremtetett -, nem mondható ugyanez el. Nagyon visszafogottan tölti be ezt a képmás „funkciót”! Mi is lenne ez a képmás funkció? A Sztálin szobor jó példa volt anno. Az betöltötte a képmás funkciót. Az Sztálinra „mutatott”. Ahol azt meglátta az ember, tudhatta, hogy itt Sztálin az úr. Az emberre – annak engedelmességére – nézve vajon milyen urat fedezünk fel?
    A végére érve azért mégis csak voksolok.  Isten jó, és minden, amit alkotott, az jó, még ha bele is rontottunk, sőt, azt is tudjuk, hogy Isten jót fog kihozni a mi belerontásunk ellenére is.

  2. Bujdosó Marci

    Hogy mi látszik az emberre nézve?
    Az, hogy gyilkol, paráználkodik, és hazudik?
    Igen.
    Továbbá még néhány dolog. Például az, hogy Jézus Krisztus az ember. Továbbra is, és éppen a jelen körülmények között. Ha az érdekel, mi és milyen az ember, rá kell nézni.
    Ami a többi embert illeti, mi látszik rajtuk? Például, hogy meg tudnak térni. Aki még nem tért meg, tud vágyni a szeretetre. Tud neki hiányozni Isten.
    Persze mindez kegyelem, de mi nem? Az, hogy van két keze és két lába, nem kegyelem?

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK