A tanítványok és a tágabb kultúra viszonyát nemcsak az eszkatológia és a pietizmushoz való viszony befolyásolja, hanem a reformáció nagy történelmi hagyományai is. A reformáció egyházaiban – kissé leegyszerűsítve – három fő szemlélet alakult ki, amelyek elég jól beazonosíthatóan kapcsolódnak a reformáció ismert ágazataihoz. Az első szemléletet dualistának, a másodikat dialektikusnak, a harmadikat holisztikusnak nevezhetjük. Az első leginkább az anabaptistákra, a második a lutheránusokra, a harmadik a kálvinistákra jellemző, de persze ezek keveredhetnek egymással és egyedi esetekben akár fel is cserélődhetnek.
Az anabaptisták éles ellentétet láttak a világ és a hívők közössége között. A hívőknek nincs dolguk a világgal és annak fenntartásával, állami szerepeket nem is vállalnak. A világ és a kultúra szemben állnak egymással, térben is elválnak egymástól. Jézus tanítványai nem a világ megjobbításán dolgoznak, hanem egy jobb világról tanúskodnak. Reménységük a mennyben van elrejtve, az odafennvalókkal törődnek, onnan várják Krisztust, oda tartanak. A világ kultúrája a sötétség hatalmában van, és ezen a hívők sem tudnak változtatni. Isten új világot ígért, nem a régi megjobbítását. A dualista szemlélet értelmetlennek tart bármiféle transzformációs célt, hiszen a világ ítélet alá van rekesztve, el fog múlni.
A lutheránus szemlélet nem állítja szembe egymással a világi kultúrát és az egyházat, de határozottan megkülönbözteti őket egymástól. Jézus tanítványai két országban élnek egyszerre, és önmagukban testesítik meg ennek a feszültségét. Nem dualista, inkább dialektikus a viszonyuk a világgal, ahogy egyik lábuk a Krisztus által létrehozott spirituális térben, másik lábuk a földi kultúra által meghatározott szekuláris térben van. Szinte észrevétlenül ugrálnak a kettő között, és nem viszik át az egyik szabályait a másikba. A tanítvány nappal a hivatalban végzi könyvelői munkáját, este a családban tölti be a szerepét, vasárnap a templomban imádkozik. Hétfőtől péntekig bíróként hoz súlyos ítéleteket, vasárnap más bűnösökkel korálokat énekel. Nem akarja átformálni hitével a kultúrát, de elvileg a kultúrának sem engedi, hogy rátelepedjen a hitére. Belül éli meg a kettő feszültségét.
A kálvinista egy valóságban gondolkodik. Holisztikus víziója van arról a világról, amelynek Isten a tulajdonosa („az ÚRé a föld és annak teljessége”). A világ nem eredendően rossz, hanem lázadása miatt romlott, Krisztus Úrként azonban jogot formál rá. Az övé a hatalom mennyen és földön. A tanítványok a hit engedelmességére hívják a népeket, és sóként és világosságként járják át a világot. A világ nem válik el térben az Isten országától, hanem annak a terepe, ahol az Isten uralma megmutatkozik. A kálvinista szemlélet sem keveri össze a világot az egyházzal, és a lutheránusokhoz hasonlóan megkülönböztet szerepeket, de az egyházat a világ közepére helyezi, hogy ott világítson és hasson. A tanítványok összegyülekeznek imádatra, majd szétszóródnak a világba, hogy elhívásuknak megfelelően tanúskodjanak Isten uralmáról. A kálvinista szemlélet holisztikus, mert nem mond le a világról, hanem Krisztus uralma alá hívja azt. Alapvetően nem dualista, nem is dialektikus, hanem transzformációs.
Mindhárom megközelítésben van igazság. A dualista arra hívja fel a figyelmet, hogy a világgal való barátság ellenségesség Istennel (vö. Jak 4,4). A dialektikus rámutat, hogy a hívő ugyanakkor része a világnak is, nem helyes kivonulnia onnan, még ha ez feszültségekkel is jár. A holisztikus megközelítés pedig a transzformáció felelősségét emeli ki: Krisztus követőiként valamiféle transzformációs célról akkor sem mondhatunk le, ha valósnak éljük meg a szembenállást az Isten ellen lázadó világgal, és a Biblia alapján hangsúlyozzuk az egyház és a világ között fennálló különbséget.
Én most ez utóbbira hadd fektessek árnyalatnyival több hangsúlyt. A világ akkor is Istené, ha a gonosz hatalmában van. A szuverén Teremtő nem mondott le saját tulajdonáról, lázadásában is szereti. Bennünket is a világba küld, hogy legyünk sója és világossága. Azért küld a világba, hogy hassunk. Nem rejthető el a hegyen épített város. Az Isten városa nem az állammal áll szemben, hanem a sötétséggel és romlással, az Isten elleni lázadással, vagyis azzal, amit az Újszövetség negatív értelemben a világnak nevez. Harcban állunk a világgal, de a világért állunk vele harcban, a megváltás ágenseiként, szeretettel munkálkodva, a vértanúságra is készen. Az eszközeink nem testiek, hanem lelkiek, de erősek Isten ellen emelt erődítmények lerombolására. A velünk lévő Krisztusnak adatott minden hatalom a mennyben és a földön. A küzdelem végső célja Pál apostol szerint az, hogy Krisztus minden ellenségét legyőzve Istennek adja vissza a hatalmat, hogy ő legyen végül minden mindenekben.
Kedves Ádám! Nagyon örülök ennek az írásodnak, mert megerősíti azt a hitemet -örököltem Nagyszüleimtől és Szüleimtől – hogy nekünk, reformátusoknak feladatunk van ebben az országban! Ezt az utolsó bekezdésed bizonyítja, és egyben jelzés a környezetnek: nem ellenetek tesszük, hanem értetek! Tisztelettel: Aranyoss Péter
Néhány feladatra ösztönző gondolat a posztból:
„………… A világ akkor is Istené, ha a gonosz hatalmában van. A szuverén Teremtő nem mondott le saját tulajdonáról, lázadásában is szereti. Bennünket is a világba küld, hogy legyünk sója és világossága. Azért küld a világba, hogy hassunk ……………”
Ezt erősíti pl. az alábbi jól ismert igei útmutatás, ami imaszolgálatom egyik vezérigéje, melynek idézése mindig örömet okoz.:
„Intelek azért mindenek előtt, hogy tartassanak könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden emberért. Királyokért és minden méltóságban levőkért, hogy csendes és nyugodt életet éljünk, teljes istenfélelemmel és tisztességgel. Mert ez jó és kedves dolog a mi megtartó Istenünk előtt, aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és az igazság ismeretére eljusson.” (1 Tim. 2:1-4)