Könnyek az imádságban

2016 dec. 17. | Divinity, Elmélkedések, Spiritualitás | 5 hozzászólás

Talán nem is imádkozott igazán, aki soha nem imádkozott még könnyek között. „Könny patakzik szememből azok miatt, akik nem tartják meg törvényedet” – írja a 119. zsoltár szerzője. Jézus testi élete idején „könyörgésekkel és esedezésekkel, hangos kiáltással és könnyek között járult az elé, akinek hatalma van arra, hogy kiszabadítsa őt a halálból” (Zsid 5,7). Pál megemlékezett Timóteus könnyeiről, és látni kívánta őt (2Tim 1,3-4). Az efézusi presbitereket emlékeztette, hogy „három évig éjjel és nappal szüntelenül könnyek között” intette őket (ApCsel 20,31), és „könnyek és megpróbáltatások között” szolgált köztük az Úrnak (ApCsel 20,19). A korinthusiaknak „sok gyötrődés és szívbeli szorongás között, sok könnyhullatással” írt, hogy megismerjék „azt a szeretetet, amely igen erős” benne irántuk (2Kor 2,4). A galatákat „újra meg újra fájdalmak között” szülte meg, „amíg kiformálódik bennük a Krisztus” (Gal 4,19). Zsidó honfitársai hitetlensége miatt pedig szüntelen fájdalom gyötörte szívét (Róm 9,1).

A könnyek azonban nem csak a közbenjáró szeretet könnyei lehetnek, hanem a bűnbánatra való megszomorodás könnyei is. A bűnös asszony a könnyeivel öntözte Jézus lábait, amikor egész romlott életét letette elé (Lk 7,36-50). A könnyek mutatták, mennyire szereti az Urat, aki még rajta, ekkora bűnösön is megkönyörült. Az ilyen szomorúság gyógyulást hoz. Pál apostol a korinthusiaknak írta: „Mert ha megszomorítottalak is titeket azzal a levéllel, nem bánom. Bántam ugyan, látva hogy az a levél, ha egy kis időre is, megszomorított titeket, de most már örülök. Nem annak, hogy megszomorodtatok, hanem hogy megtérésre szomorodtatok meg: mert Isten szerint szomorodtatok meg, és miattunk semmiben nem vallotok kárt. Mert az Isten szerinti szomorúság megbánhatatlan megtérést szerez az üdvösségre, a világ szerinti szomorúság pedig halált szerez.” (2Kor 7,8-10)

A puritán Thomas Watson a bűnbánatra buzdító könyvében hangsúlyozza: „Igaz és hamis szomorúság között olyan nagy a különbség, mint az édesvizű forrás és a sós tenger között.” A bűnbánati imádságban ejtett könnyek „a menny gyémántjai”. „A világi dolgokért hullatott könnyek a földre esnek, a szent könnyek azonban tömlőbe gyűjtetnek.” „Az igaz bűnbánó… örül az esős napoknak, mert tudja, a bűnbánat könnyei ezek, melyeket nem kell majd megbánnia.” Viszont „ha nem fullad könnyekbe a bűn, a lélek ég el”. Augusztinusz mondta, hogy „bánkódjon az ember a bűnei miatt, és örvendezzen a bánata felett”. Watson, aki idézi az egyházatya mondatát, a bánat feletti öröm okát abban látja, hogy a könnyek megtisztítják a lelket. „A bűnbánó esős időben vet, de jó időben arat majd,” hiszen „a könnyek sós vize megöli a lelkiismeret férgét”.

„Milyen jó lenne” – sóhajt fel a puritán igehirdető –, „ha mélyebben megindulnánk a bűnön, ha szemeink valóban könnyben úsznának. Tisztán láthatjuk Isten Lelkét, amint a bűnbánat vízén jár, mely nyugtalan ugyan, de tiszta. A könnyek megtisztítanak a bűntől és kioltják Isten haragját.” A magunk életében mindenképpen igaz ez, de közbenjárás által talán másokéban is azzá válhat. Püspöke mondta Mónikának tékozló fiáról, Ágostonról: „lehetetlen, hogy ennyi könny gyermeke elvesszen”. Nem azért, mintha a könny önmagában érdem volna, hanem azért, mert a közbenjáró lélek közelebb kerül általa a Megváltó Krisztushoz, az egyetlenhez, aki a bűnből és a halálból meg tud szabadítani.

 

5 hozzászólás

  1. Gergely Erzsébet

    „„Könny patakzik szememből ……….”

    Elolvasva a posztot, emlékezem.
    Emlékezem arra a pillanatra, amikor Isten jelenlétében először
    roskadtam térdeimre, és sírtam, sírtam, sírtam. Azok a könnyek
    is hozzájárultak, hogy a bűntől érzéketlenné vált „kőszívem
    körül lett metélve”, és térdeimről felállva, végre szeretni tudó
    „hússzívvel” indultam családom, munkatársaim és minden ember felé.

  2. Mirjám

    Jézus testi élete idején „könyörgésekkel és esedezésekkel, hangos kiáltással és könnyek között járult az elé, akinek hatalma van arra, hogy kiszabadítsa őt a halálból” (Zsid 5,7)

    Ezt azért nem értem, mivel Jézus nem volt bűnös.

  3. Vértes László

    Jézus korában a világ tele volt siralmas problémákkal, amikről nem kifejezetten az egyén tehetett.

    Mára, Jézusnak köszönhetően, a világ már főleg olyan problémákat tartogat, amelyekről az egyéni rossz döntések tehetnek. Ezen is lehet sírni, de eggyel jobb ötlet gondolkodni és cselekedni.

  4. Szabados Ádám

    Kedves Mirjám,

    a megoldás az, hogy Jézus imádsága nem bűnbánő imádság volt.

  5. Erzsébet Gergely

    „………. Azok a könnyek is hozzájárultak, hogy a bűntől érzéketlenné vált „kőszívem körül lett metélve”, ……..” 

    E fentebbi, több mint 6 évvel ezelőtt írt kommentemből való idézetet, ma az alábbiként írnám: 

    „……… Azok a könnyek is jelezték, hogy a bűntől érzéketlenné vált „kőszívem körül lett metélve” (5 Mózes 30:6) és „kaptam helyébe hússzívet” (Ezékiel 36:26).

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK