Biztos mást is izgat, hogy mi van már azzal az első századi Márk-kézirattal (meg a többi hat korai másolattal), amit tavaly év elején harangozott be Dan Wallace Bart Ehrmannal vívott vitája második felében. Wallace akkor arra figyelmeztetett, hogy 2013. február előtt ne számítsunk hivatalos publikációra, mert a kéziratok tesztelésének és publikációra való előkészítésének végig kell mennie a szokásos szakmai lépcsőfokokon, és ez időbe telik. Ez az óvatosság számomra megnyugtató, de február már régen elmúlt, és a kéziratról azóta semmi hír. Ez viszont nyugtalanító. A Jézus állítólagos feleségéről szóló töredék fiaskója mindenkit kicsit szkeptikusabbá tesz, engem is. Vajon mi van a csend mögött? Kicsit utánanéztem a dolognak.
Wallace-tól egyelőre nem fogunk többet megtudni, mert már tavaly is közölte, hogy aláírt egy nyilatkozatot, mely a kézirat(ok) megjelentetéséig titoktartásra kötelezi. Frusztráló, de ez van, így működik a szakma és a könyvkiadás. Wallace azt kérte, hogy várjunk és majd meglátjuk (wait and see). Azt annakidején megszellőztette, hogy valószínűleg a magas szakmai presztízzsel bíró E. J. Brill kiadó fogja kiadni a kéziratokat. A Brill valóban készül jelentős ókori kéziratok kiadására, de furcsa mód ezek között egyelőre nem látható (mert nem említik) az ominózus Márk-kézirat és a többi hat újszövetségi szövegrészlet. Egy 3. századi töredék a Római levélből igen (ami önmagában egyébként szintén rendkívül jelentős új felfedezés), de a Wallace által említett szenzációs Márk-töredékről és a többi hat kéziratról egyelőre nincs hír. Mi lehet a háttérben?
A megoldás úgy tűnik, elég triviális. Az Evangelical Textual Criticism honlapon némely bennfentes hozzászólásból arra lehet következtetni, hogy a kéziratok tulajdonlása vagy megvásárlása körül folyik a vita. A Brill idén új könyvsorozat formájában a Green Collection fantasztikus kéziratai közül kezd megjelentetni néhányat. Wallace tavaly annak tudatában mondhatta, hogy a Márk-töredéket a Brill jelenteti meg, hogy a kézirat(ok) a Green Collection tulajdonában van(nak), vagy nemsokára oda kerül(nek). Csakhogy úgy tűnik, a kézirat(ok) egy magángyűjtőnél van(nak), aki nem adta el őket a Green Collection-nek. Talán a kéziratok értékét látva felsrófolta az árat, annyit pedig a Green Collection már nem adott érte, amennyit a magángyűjtő kért. Ebből kifolyólag egyelőre a Brill sem tudja a kéziratot megjelentetni. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy Dr. Scott Carroll, aki a Green Collection kéziratgyűjteményének kezelője volt, már nem dolgozik a gyűjteménynél. Ennek köze lehet ahhoz, hogy 2011. decemberében bölcstelenül megszellőztette, nemsokára a Green Collection birtokába kerül egy kézirat, mely régebbi a a 2. sz. elejéről származó p52-nél (János-töredék). Carroll twitteren tett megjegyzése legrosszabb esetben akár a kézirat eltűnéséhez is vezethet, mert hát a pénz sajnos piszkos nagy úr.
Nagyon remélem, hogy ha ez a Márk-töredék valóban első századi kézirat, a kiadása ilyen babánhéjon nem fog elcsúszni. Nemsokára szerintem többet is fogunk tudni az ügyről.
Ádám,
Láttad az Evangelical Textual Criticism blog legújabb posztját ezzel kapcsolatban? A kommentek között megszólalnak bennfenntesek is.
Köszi, hogy felhívtad rá a figyelmemet. Nem tetszik, hogy – és ahogy – Josh McDowell végighaknizza a kéziratok megtalálásáról és „kiszabadításáról” szóló sztorijával a fél világot. Addig, amíg nem publikáltak ezekből egyet sem, mindez csak pletyka. Akkor fogunk többet tudni, ha Dan Wallace végre megszólal, vagy ha a kéziratok publikációja megtörténik. Valamilyen kéziratok biztosan vannak, de nagyon remélem, ezeknek a végén kevés közük lesz McDowellhez.
Nocsak, éppen a napokban jutott eszembe, hogy mi lehet ezzel az elvarratlan szállal?
„Josh McDowell végighaknizza a kéziratok megtalálásáról és „kiszabadításáról” szóló sztorijával a fél világot”
Ez pontosan mit jelent? Miért lenne baj, ha közük lenne McDowellhez?
McDowell egyre több előadásában beszél mostanában arról, hogy részt vett egy múmia maszkjának szétszedésében, ami gyakorlatilag papirusz kéziratokból állt, és hogy ezek között a papiruszok között találtak több rendkívüli felfedezést, például azt a bizonyos első századi Márk-töredéket. McDowell ezen a területen nem számít szakembernek (ellentétben mondjuk Dan Wallace-szal), és ahogy a kéziratok lefejtéséről és datálásáról beszél, attól a terület szakértőinek minden hajaszála égnek áll. Ezért írtam, hogy remélem a végén a Márk-töredéknek és a többi szenzációs kéziratnak kevés köze lesz hozzá. Azt remélem, hogy független szakmai fórumok fogják azok hitelességét igazolni, nem csak egy keresztény apologéta ügye marad, aki bár több hasznos könyvet írt populáris szinten, a papirológiában mégiscsak egy amatőr. Ha a töredék(ek) hitelessége igazolva lesz, utána McDowell is nyugodtan haknizhat tovább velük.
Úgy tűnik, megint mozgolódás van a Márk-kézirat körül. (Ha ugyanarról a töredékről van szó.) Most Craig Evansre hivatkozva írta a média, hogy 2015-ben lesz belőle publikáció. Reméljük.
http://www.livescience.com/49489-oldest-known-gospel-mummy-mask.html
http://www.ibtimes.co.uk/mummy-mask-found-contain-oldest-known-gospel-first-century-ad-1484086
http://evangelicaltextualcriticism.blogspot.co.uk/
https://www.youtube.com/watch?v=8kPgACbtRRs
http://www.dennyburk.com/first-century-copy-of-the-marks-gospel-discovered-wallaces-claim-to-ehrman-vindicated/
http://www.thegospelcoalition.org/article/mummy-mask-may-reveal-oldest-fragment-of-the-gospel-of-mark
Az utolsóban az alábbi link különösen tetszett
http://www.thegospelcoalition.org/blogs/justintaylor/2015/01/20/how-should-we-respond-to-reports-that-a-fragment-of-mark-dates-to-the-first-century/
További fejlemények: http://evangelicaltextualcriticism.blogspot.hu/2017/07/new-details-emerge-about-first-century.html
Mocorgás a háttérben, de továbbra is marad az óvatos várakozás a publikációra.
Úgy tűnik, egy évszázaddal későbbi. (Érdemes elolvasni a cikkben linkelt Wallace-blogposztot is.)
Legalább egy évszázaddal későbbi az „első századi Márk-kézirat”.