Néhány napja Keresztyénség és filozófia címmel rendezett konferenciát az Evangelikál Csoport Egyesület, és bár kockázatos dolog egy teológustól várni az alaphang megadását, engem ért az a megtiszteltetés, hogy a bevezető előadást („Mi köze Athénnek Jeruzsálemhez?”) megtarthattam. Az utánam következő filozófus-előadók eltérő felekezeti háttérből jöttek, sőt, Szalai Miklós személyében ateista is volt köztük, ráadásul képviseltetve volt mind az analitikus, mind a kontinentális bölcseleti hagyomány, ami különleges színt adott az eseménynek. Nagy ívet jártunk be Tertullianustól és Jusztinosztól Kanton, Hegelen, Kierkegaard-on és Heideggeren át a szcientizmusig és az analitikus filozófiáig, és mindezt folyamatosan a kereszténységre vonatkoztatva. Igazi szellemi csemege volt számomra a nap, mélyen elgondolkodtató felvetésekkel. Akit érdekel, az alábbi linkeken visszanézheti az előadásokat:
Dr. Szabados Ádám (Mi köze Athénnek Jeruzsálemhez?)
Dr. Ruff Tibor (Kant és a keresztyénség)
Dr. Szalai Miklós (Hegel és a keresztyénség)
Dr. Horváth Orsolya (Heidegger és a keresztyénség)
Dr. Bernáth László (Teizmust támadó szcientista ellenvetések)
Drs. Békefi Bálint (Analitikus filozófia és a keresztyénség)
Készítettünk egy lejátszási listát is a videókból:
https://m.youtube.com/playlist?list=PLYrFpmj-sRnR5pUuz4GzPXdv5EPojFag4&si=Y_cOfljMpIxTAJ_p
Köszönjük szépen az előadóknak a gondolatokat!
Köszönöm, Ádám, ezt az összeszedett és színvonalas előadást! 🙂 Ilyen lényegre törő, de alapos ismertetést még nem hallottam erről a témáról. Olyan kérdésekre rezonált, illetve adott választ, amelyek felmerülnek bennem is, de nem sikerült megnyugtatóan átgondolnom. Újra meg fogom hallgatni!
Örülök, és köszönöm a visszajelzésedet, Steve!:)
Idézet Ádám előadásából:
„………De reális veszély az, hogy az apologéta úgy használja a filozófiát, hogy a látszatát megőrzi ugyan, de annak kreatív erejét megtagadja. ……”
Tiszteletteljes kérdésem kedves Ádám:
A fentebbi idézetben a „filozófiát” helyett, nem a -teológiát – lenne megfelelő?
Akkor az idézett rész így hangzana:
„………De reális veszély az, hogy az apologéta úgy használja a teológiát, hogy a látszatát megőrzi ugyan, de annak kreatív erejét megtagadja. ……”
Ugyanis laikusként úgy gondolom, kreatív ereje inkább a teológiának van. Helyesen gondolom?
Mind a filozófia, mind a teológia lehet kreatív, de én az idézett mondatban a filozófiára utaltam. Természetesen ebben a kontextusban az erőt nem úgy értettem, ahogy Pál a 2Tim 3,5-ben, hanem csak abban az emberi értelemben, ahogy a nyelv kreatív használata a valóság felfedezését szolgálhatja (vö. 1Móz 2,19).
Köszönöm a választ.