Reggeli naplójegyzetek a Leviticusról (22) – Kegyelmet szerez nektek

2023 nov. 10. | Divinity, Elmélkedések, Exegézis, Spiritualitás | 2 hozzászólás

Mivel csonkák és fogyatékosak, nem szereznek kegyelmet nektek.” (3Móz 22,25b2)

Hogy kapcsolódik a hibátlanság a kegyelemhez? A mondatban szereplő rácáh (רָצָה) ige nifál alakban azt jelenti, hogy kegyelmet kap, elfogadható lesz, kegyelmet szerez valakinek. Ebben az esetben az áldozati állat szerez kegyelmet annak, aki áldozatként bemutatja azt. Tehát az áldozat bemutatása teszi az Istenhez járulót elfogadhatóvá, az áldozat okozza, hogy Isten kegyelmesen viszonyul hozzá. A kegyelem alapja a helyettes áldozat, illetve az áldozat vére, amely engesztelésül adatott az oltárra (vö. 3Móz 17,11). Éppen ezért nem lehetett akármilyen áldozatot bemutatni.

Akármilyen áldozat nem szerzett kegyelmet, csak a hibátlan áldozat. „Ne mutassatok be olyat, aminek fogyatékossága van, mert akkor nem fogadja kedvesen tőletek. Ha valaki marhát, juhot vagy kecskét akar bemutatni békeáldozatul az ÚRnak, akár fogadalma teljesítéseként, akár önkéntes áldozatként, hibátlan legyen az, semmiféle fogyatékossága se legyen, mert akkor fogadja kedvesen. Ne mutassatok be az ÚRnak vakot, törött csontút, sérültet, szemölcsöset, viszketegest vagy sömöröset. Ne adjatok ilyenekből tűzáldozatot az ÚR oltárára! Torz és csenevész marhát vagy juhot önkéntes áldozatul be lehet mutatni, de fogadalmi áldozatként Isten nem fogadja azt kedvesen.” (21-23)

Ebből azt a következtetést is levonhatnánk, hogy Isten csak a tökéletes cselekedetet fogadja el tőlünk, tehát olyan magasak az elvárásai felénk, hogy szinte senki sem tudja teljesíteni azokat. Valójában éppen az ellenkezőjéről van szó. A hibátlan áldozat az Isten hibátlan Bárányára mutatott előre, aki megáldoztatott a bűneinkért. Isten maga adta a vért az oltárra értünk engesztelésül (3Móz 17,11), és végül Isten maga adta a hibátlan áldozatot is, hogy „drága véren, a hibátlan és szeplőtelen Báránynak, Krisztusnak a vérén” váltassunk meg (1Pt 1,19).

Jézus Krisztus a hibátlan áldozat, aki érettünk adatott, hogy általa kegyelmet találhassunk Istennél. Ez az egyetlen esélyünk is arra, hogy elfogadhatókká váljunk. A hibátlan égőáldozat szerez számunkra kegyelmet. Egyedül Krisztus által mehetünk Istenhez, hogy kegyelmet és elfogadást kapjunk. De általa valóban mehetünk, és biztosan kegyelmet kapunk! Ő tökéletes áldozat. Ő az Isten hibátlan és szeplőtelen Báránya, aki soha nem vétkezett. „Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem trónusához, hogy irgalmat nyerjünk, és kegyelmet találjunk, amikor segítségre van szükségünk.” (Zsid 4,16)

Urunk, te adtad nekünk a Fiadat, hogy az áldozatáért kegyelmet találjunk nálad. Jövünk hozzád és tudjuk, hogy érte elfogadsz bennünket!

 

2 hozzászólás

  1. Erzsébet Gergely

    „……………………………………………………………. Jézus Krisztus a hibátlan áldozat, aki érettünk adatott, hogy általa kegyelmet találhassunk Istennél. Ez az egyetlen esélyünk is arra, hogy elfogadhatókká váljunk. A hibátlan égőáldozat szerez számunkra kegyelmet. Egyedül Krisztus által mehetünk Istenhez, hogy kegyelmet és elfogadást kapjunk. De általa valóban mehetünk, és biztosan kegyelmet kapunk! Ő tökéletes áldozat. Ő az Isten hibátlan és szeplőtelen Báránya, aki soha nem vétkezett. „Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem trónusához, hogy irgalmat nyerjünk, és kegyelmet találjunk, amikor segítségre van szükségünk.” (Zsid 4,16) ……………………………………………………………….”

    Alább pedig az én olvasatomban:

    Jézus Krisztus a hibátlan áldozat, aki érettem is adatott, hogy általa kegyelmet találhassak Istennél. Ez az egyetlen esélyem arra, hogy elfogadhatóvá váljak. A hibátlan égőáldozat szerez számomra is kegyelmet. Egyedül Krisztus által mehetek Istenhez, hogy kegyelmet és elfogadást kapjak. De általa valóban mehetek, és biztosan kegyelmet kapok! Ő tökéletes áldozat. Ő az Isten hibátlan és szeplőtelen Báránya, aki soha nem vétkezett. Ezért tehát bizalommal járulok a kegyelem trónusához, hogy irgalmat nyerjek, és kegyelmet találjak, amikor segítségre van szükségem, mint jelen pillanatban is.

    Megújult elmém (Róma 12:2) és új életem (Róma 6:4) számára valódi táplálék.

  2. Szilágyi József

    Solus Christus

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK