Azóta, hogy az ember felett kihirdették a halálos ítéletet, nem jöhet létre Isten és ember között olyan életet adó szövetség, amely nem számol a halál és az ítélet valóságával. Ezt látjuk rögtön azután, hogy Ádám fellázadt Isten ellen, de Isten ígéretet tett neki, hogy a kígyó fejére fog taposni. Az embernek el kell szenvednie a bűn következményeit, de reményt kapott arra, hogy Isten ki fogja szabadítani a gonosz fogságából és be fogja takarni halálos mezítelenségét. Ezt olvassuk: „Az ÚRisten pedig bőrruhát készített az embernek és feleségének, és felöltöztette őket.” (1Móz 3,21) Vagyis Isten megölt egy állatot, és annak bőrével takarta el az ember szégyenét. Vér folyt, hogy az ember ne maradjon mezítelen. Ez a minta: „vér kiontása nélkül nincs bűnbocsánat” (Zsid 9,22).
Eszerint rögtön a következő generációban is két testvért látunk, akik közül az egyik (Ábel) vitt véres áldozatot Istennek, és csak az ő áldozatát fogadta el Isten neki kedves áldozatként. Bár nem olvassuk a szövegben, hogy a vér miatt tekintett Isten csak Ábel áldozatára, de feltűnő ez a különbség a két áldozat között. Mintha Ábel megértette volna, hogy az Isten közelébe való visszakerülés folyamatos feltétele a kiontott vér, a helyettes ítélet.
Ugyanezt látjuk Ábrahám esetében is. „Azután ezt mondta neki: Én az ÚR vagyok, aki kihoztalak Úr-Kaszdímból, hogy neked adjam örökségül ezt a földet. Abrám ezt kérdezte: Ó, Uram, URam! Miből tudhatnám, hogy én öröklöm azt? Ezt mondta neki: Hozz nekem egy hároméves üszőt, egy hároméves kecskét és egy hároméves kost, egy gerlicét és egy galambot! Elhozta neki mindezeket, azután középen kettéhasította őket, és mindegyiknek a két felét egymással szemben helyezte el; a madarakat azonban nem hasította ketté. (…) Amikor lement a nap, és koromsötét lett, hirtelen füstölgő kemence és tüzes fáklya ment át ezek között a húsdarabok között. Ezen a napon kötött az ÚR szövetséget Abrámmal…” (1Móz 15,7-10.17-18) A szövetségkötés véráldozathoz kapcsolódott.
Mózesnél is megjelenik a vér motívuma. Miután Isten elhívta Mózest, hogy menjen Egyiptomba és hozza ki népét onnan, Mózes el is indul, de váratlan esemény torpantja meg. „Útközben történt, az éjjeli szálláson, hogy rátámadt az ÚR, és meg akarta ölni. De Cippóra fogott egy éles követ, levágta fiának az előbőrét, Mózes combjához érintette, és így szólt: Véren szerzett vőlegényem vagy! Akkor eltávozott tőle az ÚR. Cippóra akkor a körülmetélés miatt nevezte így Mózest: Véren szerzett vőlegény.” (1Móz 4,24-26) Mintha Isten már a kezdet kezdetén jelezte volna Mózesnek, hogy vér kiontása szükséges a megváltáshoz. Ez a motívum ismétlődik a mózesi szövetségben a páskabárány megáldozásától kezdve a lévita áldozati rendszer megszámlálhatatlan apró rendelkezéséig.
Dávidnak is meg kellett ezt tanulnia, akivel Isten újabb szövetséget kötött. Amikor Dávid be akarta vinni a megkerült frigyládát saját városába, egy szentségtelen mozdulat miatt Dávid egyik emberének meg kellett halnia. Dávid megértette, hogy Isten közelségének feltétele a véres engesztelő áldozat, ezért a következő próbálkozásnál minden hatodik lépés megtétele után „egy bikát és egy hízott borjút áldozott” (2Sám 6,13) Istennek, és amikor a ládát a sátorban elhelyezte, ott is égőáldozatokat és békeáldozatokat mutatott be. Megértette, hogy vér kiontása nélkül nincs bűnbocsánat, nincs Istennel való békesség.
Mindez előre mutatott az új szövetségre, amelyet mindennél drágább vér, az Isten Fiának vére pecsételt meg. „Ez az én vérem, az új szövetség vére” (Mt 26,28) – mondta maga Jézus az utolsó vacsorán. Isten Krisztus „keresztfán kiontott vére által” szerzett békességet nekünk önmagával (Kol 1,21). A véres áldozatok Ádámtól Dávidig mind erre az egy áldozatra mutattak, ennek az igazságát jelezték előre. Amikor eljött az idők teljessége, Éva utóda, Ábrahám magva, Dávid fia értünk ontotta a vérét, hogy mi Istennel békességben lehessünk. „Ily módon bűneink bocsánatának okává vált, hiszen elfogadta értünk a halált, és magára irányította a feddést, bántást és gyalázatot, melyet mi érdemeltünk, és magára vonta az elrendelt átkot, azáltal, hogy átokká lett értünk.” (Caesareai Euszebiosz: Demonstratio Evangelica 10.1)
„……… Dávid fia értünk ontotta a vérét, hogy mi Istennel békességben lehessünk. …….”
Ezért zeng időről – időre szívemben:
„Méltó a megöletett Bárány, hogy kapjon hatalmat, gazdagságot, bölcsességet, erőt, tiszteletet, dicsőséget és áldást. (Jel.5:12) Mert megváltottál (engem is) Istennek a te véred által. (Jel.5:9) (akinek) Kormányzása és békéje gyarapodásának nem lesz vége Dávid trónján és királyságán,”(Ézsaiás 9:7)
Elnézést kérek az off-topic témáért. Április 6-án konferencia lesz az Őrmezei Református Gyülekezet gyülekezeti termében, a protestáns fundamentalizmusról. Fabiny Tibor, Márkus Tamás, Békefi Bálint, Sipos Ete Zoltán fognak beszélni, és jómagam is. Én a princetoni teológiáról (a két Hoge és Warfield) tartok előadást. Valamennyiőtöket, Ádámot és a blog összes olvasóját szeretettel várom.
((Kérdés, vagy még az se…?
Zsid. 10,6
égő- és bűnért való áldozatot nem kedveltél.
Zsid. 10,7
Akkor ezt mondtam: Íme, itt vagyok, amint a könyvtekercsben meg van írva rólam, hogy teljesítsem a te akaratodat, Istenem.”
Zsid. 10,8
Előbb azt mondta: „Áldozatokat és ajándékokat, égő- és bűnért való áldozatokat nem akartál, nem is kedveltél” ( ezeket a törvény szerint mutatják be),
Zsid. 10,9
de azután így szólt: „Íme, itt vagyok, hogy teljesítsem a te akaratodat.” Megszünteti az elsőt, hogy helyébe állítsa a másodikat:
Zsid. 10,10
az ő akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra.
Zsid. 10,11
Minden pap naponként szolgálatba áll, és sokszor mutatja be ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek bűnöket eltörölni. [2Móz 29,38]
Zsid. 10,12
Ő ellenben, miután egyetlen áldozatot mutatott be a bűnökért, örökre az Isten jobbjára ült,
Ézs. 43,25
Én, én vagyok az, aki eltörlöm álnokságodat önmagamért, és vétkeidre többé nem emlékezem. [Ézs 1,18; 42,9. 11; 44,22; Jer 31,34; Ez 20,9. 14. 22; 36,22-23; Mk 2,7]
(Persze lehet, hogy már maga a kérdés is rossz…))
Az, hogy vérontás nélkül nincs bűnbocsánat…. – ez eléggé Ószövetségi.
Mi lenne, ha másik oldalról fognánk meg?
Irgalmasságot akarok és nem áldozatot (Oz 6,6)
Nincs nagyobb szeretete annak, mint aki életét adja barátaiért (Jn 15,13)
A Biblia szerint a vérben van az élet. Mert a testnek élete a vérben van, én pedig az oltárra adtam azt néktek, hogy engesztelésül legyen a ti életetekért, mert a vér a benne levő élet által szerez engesztelést.(Lev 17,11)
És el is jutottunk a vérontásig.
Lehet, hogy nagyon gyerekcipős, de talán jobban elfogadják, és megértik így a gyerekek, akiket tanítok.