A bűnbánat: a menny gyémántjai

2011 okt. 18. | Divinity, Egyén, Spiritualitás | 8 hozzászólás

Könyvajánlót új könyvekről szoktak írni, de én most eltérek ettől a gyakorlattól, és egy kétszeresen is régi könyvre hívom fel a figyelmet. Thomas Watson a tizenhetedik században írta A bűnbánat (The Doctrine of Repentance) c. könyvecskéjét, a Koinónia pedig már több mint tíz éve adta ki magyarul a lelkiségi irodalomnak ezt a gyöngyszemét. (Azóta online is olvasható.) Bár kevesebb figyelmet kapott, mint amennyit megérdemel, a lélek gyógyításában nagyobb ereje lehet, mint számos lelkigondozói alapműnek. Watson Isten félelmében ír az emberi szív mélységeiről, a bűnbánat természetéről, akadályairól, eszközeiről, a megtérés és a belső összetöretés anatómiájáról, s mivel istenfélelemmel ír, valódi bölcsesség az alapja. És mindezt közben olyan szeretettel és hozzáértéssel teszi, mely tényleg képes összetörni és megtérésre vezetni a keménységébe belefáradt és bűneitől undorodó lelket. A bűnbánat ráadásul esztétikai értékkel is bír: miközben a Biblia vezeti a puritán lelkipásztor tollát, a klasszikus irodalom és a világot megfigyelő ember képi gazdagsága színezi a tintáját. Watson könyve egyszerre igaz és szép írás. Gyönyörködtet és gyógyítja a lelket.

A szerző a könyv elején azt állítja, hogy két nagy kegyelmi ajándék van, ami egy szentnek alapvető ebben az életben: a hit és a bűnbánat. „Ez az a két szárny, melyekkel a menny felé röpül. A hit és a bűnbánat táplálják a lelki életet, ahogy a meleg és a gyökér nedvessége a természetit. A bűnbánat az az ajándék, amelyről most beszélni fogok.” Watson beszél is a bűnbánatról – közel százötven oldalon át –, és miközben beszél, az olvasót édes érzés lengi körül. Egy vágy, egy lehetőség, egy vihart ígérő fuvallat, annak a reménye, hogy a keménység mögül talán előmászhat egy új ember, a bűn bábjából kikecmergő pillangó, és végre megeredhetnek a könnyek, hogy elmossák a bűn áporodott, megpenészedett, bepállott világát. „A bűnbánó esős időben vet, de jó időben arat majd. A bűnbánat kifakasztja a bűn tályogát, és utána megkönnyebbül a lélek. Anna, miután sírt, elment, és nem volt szomorú többé. Ha Isten kavarja fel a lelket a bűnért, az olyan, mint mikor az angyal felzavarta a tó vizét, gyógyulást hozva a betegeknek.”

Nem hiszem, hogy lenne erősebb és korszerűbb orvosság a bűnbánatnál. Watsonnak igaza van: „A bűnbánat soha nem múlja divatját.” Semmilyen pszichológiai elmélet, semmilyen emberi bölcsesség nem tud ennél hathatósabb segítséget nyújtani, hiszen a probléma mélyebb és súlyosabb, mint amit ezek a modern elméletek hajlandóak elismerni. Viszont nem mindegy, hogy ki és hogyan adja be a bűnbánat orvosságát. Lehet a bűnbánatról úgy is beszélni, hogy az megkeményítsen, és lehet úgy is, hogy összetörjön és megtérésre vezessen. Thomas Watson vonzóvá teszi a megtérést, mert a bűnbánat könnyeit a menny gyémántjaiként festi elénk. A szeretet Lelkével szól hozzánk. A könyvet azoknak ajánlom, akik szeretnének megszabadulni belső keménységüktől, de azoknak is, akik egyelőre még csak félnek attól, hogy meg fognak keményedni. A bűnbánat hasznos lehet azoknak, akik tudják, hogy bűnösök, de azoknak is, akik úgy érzik, alapvetően minden rendben van a szívükkel. Olyan könyv ez, amit többször kell elolvasni. Mindig aktuális lesz.

8 hozzászólás

  1. Nászta Katalin

    Kedves Ádám,

    segítenél nekem abban, hogy ezt a könyvet én is megtaláljam a neten? Anélkül, hogy a te blogodból próbáljam elérni? Elkezdtem olvasni és nagyon szeretném többször is elolvasni, de félek attól, hogy nem találok rá majd valamiért. Ráadásul kolozsvári oldalon van, ahonnan származom.
    Nagyon örülnék, ha mutatnál egy olyan címet, ahonnan én is megtalálom.

  2. Nászta Katalin

    Köszönöm, szépen!

  3. Toldi Gábor

    Gyakran lehet olvasni bűnbánatra való buzdításról. Az a kérdésem, hogy lehet ezt így parancsszóra? Az ember fel tudja magában gerjeszteni? És ha igen, akkor hogyan? Köszi

  4. Szabados Ádám

    A Biblia tele van bűnbánatra való buzdítással, tehát ezek szerint van szerepe a parancsnak is. Pál azonban világossá teszi, hogy a megtérés kegyelem (2Tim 2,25). Zakariás pedig azt mondja, hogy Isten árasztja ki a Lelkét, és ezért tud Izráel gyászolni (Zak 12,10). A saját tapasztalatom is az, hogy a bűnbánat Isten ajándéka. De jó, hogy Isten ezt parancsolja is nekem, mert emiatt törekszem arra, hogy újra és újra megalázzam magam előtte. Aztán egyszer csak ténylegesen megerednek a könnyeim…

  5. toldigabor

    Ehhez kapcsolódva: tetszik a Csia fordításnak ez a megfogalmazása – „Én mindazokra, akiket kedvelek, vétküket rájuk bizonyítom, és őket megfenyítem: légy buzgó hát, és térj új felismerésre!” Jel 3,19

  6. Gergely Erzsébet

    @Ádám írta:

    „….. A saját tapasztalatom is az, hogy a bűnbánat Isten ajándéka. ………”

    Az enyém is hasonló. Nagy megdöbbenés kísérte a felismerést, hogy azzal amit
    Isten bűnnek tart, képes vagyok szembenézni, majd fel és beismerni. Annál is
    inkább, mivel hosszú ideig konokul és dacosan, a végletekig hárítottam.

    Emlékszem az első szembenézés folyamatára. A dacos hárítás egy ponton megállt
    és szembe néztem bűneimmel, felismertem azokat. Ám jött a legnehezebb, a beismerés.
    Hogy azokat én elkövettem. Én követtem el azokat! Mikor ez megtörtént, gát nyílt
    meg bensőmben. A bűneim megbocsátásának bizonyossága áradt, csak áradt. Az öröm,
    ami ezt kísérte, leírhatatlan. Mindezek forrás pedig Istenben volt.

    Ezen tapasztalat segített a jövőben, mikor bűneimmel kellett szembenézzek.
    A folyamat azonos. Fel, majd beismerés, amit mindig Isten bűnbocsánata követ.

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK