Nobel-díjas tudósok Istenről (Millikan és Townes)

2015 szept. 5. | Divinity, Tudomány | 5 hozzászólás

A sorozatot két újabb Nobel-díjas fizikus – Robert Andrews Millikan és Charles Townes – idézeteivel folytatom. Millikan amerikai kísérleti fizikus 1923-ban kapott Nobel-díjat az elektron töltésének megméréséért és a fotoeffektussal kapcsolatos munkájáért. Később a kozmikus sugárzást tanulmányozta. Charles Townes 1964-ben kapott megosztott fizikai Nobel-díjat a kvantumelektronika területén tett felfedezéseiért (mézer), melyet számos más rangos elismerés követett. Mindketten nagy nyilvánosság előtt beszéltek Istenbe vetett hitükről és arról, hogy a tudomány és az istenhit kiegészítik és feltételezik egymást. Ez természetesen nem bizonyítja Isten létét, csak azt, hogy megkérdőjelezhető a Dawkins és mások által propagált vélemény, mely szerint a tudomány lerombolta az Istenbe vetett hit alapjait. Ezek a Nobel-díjas tudósok ezt másképp gondolták.

Robert Andrews Millikan (fizikai Nobel-díj)

„A következőt biztosan merem állítani: nincs tudományos alapja a vallás tagadásának, és véleményem szerint annak sem, hogy konfliktust keressünk a tudomány és a vallás közt, hiszen teljesen más területtel foglalkoznak. Azok az emberek, akik nagyon keveset tudnak a tudományról, illetve azok, akik nagyon keveset tudnak a vallásról, valóban vitákat gerjesztenek, és a kívülállók azt a benyomást szerzik ezekből, hogy a tudomány és a vallás között van konfliktus, miközben a konfliktus csak két különböző fajta tudatlanság között jött létre. Az első ilyen jelentős vita akkor keletkezett, amikor Kopernikusz azt az elméletét népszerűsítette, hogy a föld nem hogy nem lapos és az univerzum középpontja, de valójában egyike csak a kisebb bolygóknak, naponta fordul meg a tengelye körül és évente kerül egyet a nap körül. Kopernikusz pap volt – egy katedrális kanonokja –, és elsősorban vallásos, nem tudományos ember. Tudta, hogy az igaz vallás alapjai máshol vannak lerakva, mint ahol tudományos felfedezések kikezdhetnék őket. Nem azért üldözték őt, mert a vallás tanításaival szembement, hanem azért, mert az elméletében az ember kikerült az univerzum középpontjából, és ez felettébb kellemetlen hír volt egy halom egoistának.” (Robert A. Millikan: “A Scientist’s God,” in The National Weekly, October 24. Collier’s Publishing Company, 1925)

„Számomra felfoghatatlan, hogy egy valódi ateista lehet tudós.” (Vernon C. Grounds: The Reason for Our Hope. Moody Press, 1945, 22)

„Évezredekkel ezelőtt Jób – meglátva annak hiábavalóságát, hogy a véges ember Istent definiálni próbálja – így kiáltott: ’Vajon kikutathatja az ember Istent?’ A természet csodálatos rendezettségére azóta is hasonlóképpen csodálkoztak rá bölcs emberek, felismerve saját tudatlanságukat és végességüket, megelégedve azzal, hogy csendben és tisztelettel álljanak a természetben jelenlévő Lény előtt, a zsoltáros szavait ismételve: ’Azt mondja a bolond a szívében: nincs Isten’.” (The Autobiography of Robert A. Millikan. Prentice-Hall, Inc., 1950, 287)

„Arra jutottam tehát, hogy a vallás és a tudomány az a két erő, mely az emberiséget húzta és ma is húzza előrefelé és felfelé.” (Millikan 1950, 286).

„Annak lehetetlensége, hogy a valódi vallás és a valódi tudomány valaha ütközzenek egymással, nyilvánvalóvá válik, ha megvizsgáljuk a tudomány célját és a vallás célját. A tudomány célja az, hogy fejlessze – mindenféle előítélet és prekoncepció nélkül – a tényekről és a természet törvényeiről és folyamatairól való tudást. A vallás ennél is fontosabb célja ugyanakkor az, hogy fejlessze az emberiség lelkiismeretét, eszményeit és törekvéseit.” (Millikan 1925)

„Hogy pontosan hogyan illeszkedünk a Nagy Építőmester terveibe, és mennyit bíz ezekből ránk, azt nem tudjuk. Hogy illeszkedünk ezekbe a terveibe, azt viszont biztosan tudjuk, különben nem volna felelősségérzetünk. Egy teljesen materialista filozófia számomra az ostobaság csúcsa.” (Millikan 1950, 277-278)

„Tudományos ismereteink jelentősek, ha összehasonlítjuk azzal, amit száz évvel ezelőtt tudtunk, de elenyésző, ha azzal hasonlítjuk össze, amit még nem tudunk. A föld térképén sok nagy üres felfedezetlennek jelölt folt volt. Ma már alig van ilyen. A tudomány térképe még mindig egy nagy üres lap, melyen csak itt-ott jelöli néhány pont a felfedezett területeket; és minél többet kutatunk, annál inkább azt látjuk, mennyire távol vagyunk attól, hogy valódi átfogó ismeretünk legyen róla, és egyre világosabb előttünk, hogy éppen tudatlanságunk és végességünk beismerése mutat rá annak a Valaminek, Erőnek, Lénynek a létezésére, akiben és aki miatt élünk, mozgunk és létezünk – a Teremtőre, akármilyen néven nevezzük is Őt.” (Millikan 1925)

„Számos nagy tudósunk mély vallásos meggyőződésű és életű ember volt: Sir Isaac Newton, Michael Faraday, James Clerk Maxwell, Louis Pasteur. Ők egytől-egyig nem csak vallásos emberek voltak, hanem gyülekezeteik hűséges tagjai is. A legfontosabb dolog a világon ugyanis az erkölcsi és lelki értékekben való hit – a hit, hogy van a létezésnek értelme és jelentősége – a hit, hogy tartunk valamerre! Ezek az emberek aligha válhattak volna ilyen nagyságokká, ha hiányzott volna belőlük ez a hit.” (Millikan 1925)

„Én valójában Isten ujjlenyomataira bukkantam az egekben. Egy folyamatosan munkában lévő Teremtőt találtam ott. Tanúskodom arról, hogy a tudomány tanításai lenyűgöző egyezést mutatnak Jézus prédikációjával: a természet alapjában véve jóságos és jó szándékú.” (Merlin L. Neff: The Glory of the Stars. Pacific Press Publishing Association, 1952, 20)

„A tudomány egy rendezett világegyetemet kezdett nekünk megmutatni, valamint a renddel együtt járó szépséget, egy világegyetemet, mely nem ismer szeszélyt, egy világegyetemet, mely megismerhető és kiszámítható módon viselkedik, egy világegyetemet, melyre támaszkodhatunk, egyszóval: egy Istent, aki törvények által cselekszik.” (Robert A. Millikan: Science and Religion. Yale University Press, 1930, 79)

„A vallás szelleme által uralt tudomány az emberiség fejlődésének és reménységének kulcsa.” (Robert H. Kargon: The Rise of Robert Millikan. Cornell University Press, 1982, 147)

Több fenti gondolattal nem teljesen értek egyet, de a lényeg szempontjából ez most mindegy. Azt szerettem volna megmutatni, hogy a Nobel-díjas fizikus nem az Istenbe vetett hitet, hanem az ateizmust tekintette a tudománnyal összeegyeztethetetlennek.

Charles Townes (fizikai Nobel-díj)

T. Dimitrov kérdésére, hogy „Mit gondol Isten létezéséről?”, Charles Townes 2002. május 24-i keltezésű válaszlevelében a következőt válaszolta: „Erősen hiszek Isten létezésében, és ezt intuícióra, megfigyelésekre, logikára és tudományos ismeretre alapozom.” (Dimitrov a levelet Townes engedélyével közölte.)

„A tudomány megfigyelések és logika útján igyekszik megérteni a világegyetem rendjét vagy struktúráját. A vallás teológiai inspiráció és reflexió által igyekszik megérteni a világegyetem célját vagy értelmét. Ezek szoros kapcsolatban állnak egymással. A cél feltételezi a struktúrát, a struktúrát pedig valahogyan a célnak megfelelően kell értelmeznünk. Legalábbis én így látom ezt. Fizikus vagyok. Kereszténynek is tartom magamat. Ahogy arra törekszem, hogy e két gondolkodásmód szerint megértsen a világegyetem természetét, sok hasonlóságot és kapcsolódást látok a tudomány és a vallás között. Logikusnak látszik, hogy a kettő hosszú távon konvergálni fog.” (Charles H. Townes: “Logic and Uncertainties in Science and Religion,” in Science and the Future of Mankind: Science for Man and Man for Science. The Pontifical Academy of Sciences, 2001, 296).

Önéletrajzában Charles Townes ezt írja: „Lehet, hogy most azt kérdezed: hol kapcsolódik Isten mindehhez? Talán van néhány válasz erre a beszámolómban, de számomra maga a kérdés is majdnem értelmetlen. Ha már hiszünk Istenben, nincs konkrét ’hol’, ő mindig ott van mindenhol. Mindezekben benne van. Istent személyesnek, de mindenütt jelenvalónak tartom. Hatalmas erőforrás ő, rengeteget jelent nekem.” (Charles Townes: Making Waves. American Institute of Physics Press, 1995, 16)

„Elképesztően nagy emocionális élmény van a tudományos felfedezésben, mely szerintem hasonló ahhoz, amit némelyek vallásos tapasztalatként kinyilatkoztatásnak szoktak nevezni. Valójában úgy tűnik nekem, hogy a kinyilatkoztatást lehet úgy is látni, mint amikor az ember hirtelen megérti az embert, vagy az embernek az univerzummal, Istennel, valamint más emberekkel való kapcsolatát.” (Charles H. Townes: Current Biography Vol. 24, H. W. Wilson Company, 1963, 37)

„Azt gondolom, hogy bizonyos értelemben minden tudomány az univerzum rendezettségébe vetett hitből származik. A tudományos hit része, hogy van rend, kiszámíthatóság, stb., és ez a zsidó-keresztény hagyomány része is, hogy egy Isten van.” (Townes, as cited in Palmer 1997, vol. 17).

Az élet eredetének problémájáról ezt írta: „Az élet lehet nagyon valószínűtlen, de létrejött, és a fizikai törvényekkel összhangban jött létre, mely fizikai törvények olyan törvények, melyeket Isten alkotott.” (Norris W. Palmer: “Should I Baptize My Robot? What Interviews with Some Prominent Scientists Reveal about the Spiritual Quest,” in The Center for Theology and the Natural Sciences Bulletin, Vol. 17, University of California at Berkeley)

„A tudományt és a vallást gyakran a hitünk és a megértés két egymástól elválasztható aspektusának látják. Azonban a vallás az világegyetemünk céljának megértésére való törekvés, a tudomány meg az univerzum természetének és tulajdonságainak megértésére való törekvés, tehát a kettő szükségszerűen kapcsolódik egymáshoz. Megpróbálom bemutatni a tudomány és a vallás közötti párhuzamosságot és erősödő interakciót, melyet magam előtt látok, és amely végül az univerzum céljának és természetének egységes megértésévé is egybeolvadhat.” (A mondatok 2002. április 19-én a ’The Convergence of Science and Religion’ c. előadásban hangzottak el a párizsi ’Science and the Spiritual Quest’ című konferencián.)

Az élet eredetének kérdéséről Townes ezt mondta: „Nézetem szerint az eredet kérdését egészen addig nem tudjuk megválaszolni, amíg kizárólag tudományos szemszögből vizsgáljuk azt. Ezért úgy hiszem, szükség van valamiféle vallásos vagy metafizikai magyarázatra is. Én hiszek Isten fogalmában és az ő létezésében.” (Townes, 1995)

A Newsweek 1998 július 27-i számában Sharon Begley idézte Townes szavait: „Vallásos emberként erősen érzem a jelenlétét és cselekedeteit egy teremtő Lénynek, aki messze rajtam túl van, mégis mindig személyesen és szorosan mellett áll.” Begley hozzáfűzte: „Townes szerint a kozmológia legfrissebb felfedezései olyan univerzumot tárnak elénk, mely ’illeszkedik a vallásos nézetekhez’ – különösen ahhoz, hogy ’valamiféle intelligenciának köze kell, hogy legyen az univerzum törvényeihez’.” (Begley: “Science finds God,” Newsweek, 27 July 1998, 47)

„A vallás – teológiai reflexióival – hitre épül. A tudomány is hitre épül. Hogyan? Ahhoz, hogy az a fajta tudomány, melyet ismerünk, sikeres legyen, hinnünk kell abban, hogy az univerzumot megbízható törvények irányítják, továbbá, hogy ezeket a törvényeket az emberi kutakodás felfedezheti. Az emberi kutatás logikája csak akkor megbízható, ha maga a természet is logikus. A tudomány azzal a hittel operál, hogy az emberi logika hosszú távon megértheti a természet törvényeit és hogy azok megbízhatóak. Ez az értelem hite. Mi, tudósok a természetben lévő értelem és az emberi elmében lévő értelem alapvető előfeltevésére támaszkodva dolgozunk, egy előfeltevésre, melyhez kardinális hitelvként ragaszkodunk. Ez a hit azonban annyira magától értetődően és általánosan elfogadott, hogy alig vesszük róla észre, hogy a tudomány egyik elengedhetetlen alapja.” (Townes 2001, 300).

„A tudomány az univerzum működését akarja tudni, a vallás az értelmét. A kettőt nem lehet szétválasztani.” (Gregg Easterbrook: “Science and God: A Warming Trend?” Science, Vol. 277:891. AAAS 1997)

5 hozzászólás

  1. Miklós

    Érdekes idézetek, több dolog valóban kérdéses, de talán a legfontosabb dolog ezzel kapcsolatban az, hogy szerintem a vallás ma sokban más, mint kétszáz évvel ezelőtt. Az elmúlt két évszázadban a vallás sokat veszített közvetlen politikai erejéből, talán ezért kerültek a hangsúlyok máshová. A materializmus pedig talán pont azért alakult ki, mert ez tűnt szükségesnek az „egyház” politikai hatalmának megrendítéséhez. Nekem a lutheri hitből való megigazulás tana is inkább egyfajta ellenpontnak, az éles megkülönböztetés, a szétválasztás eszközének tűnik, mint valódi igazságnak. Számomra a vallás még ma is az uralkodó elit ideológiai támasza, vagy úgy, hogy behódolásra szólít fel, vagy úgy, hogy passzivitásba terel. Szerintem valójában nem Isten akaratának kereséséről, az igazságról, erkölcsi fejlődésről szól, bár egyénileg kinek kinek szólhat erről is…
    A tudományos felfedezésről szóló idézet viszont tényleg jó. 🙂

  2. Kövi György

    „a vallás még ma is az uralkodó elit ideológiai támasza, vagy úgy, hogy behódolásra szólít fel, vagy úgy, hogy passzivitásba terel. Szerintem valójában nem Isten akaratának kereséséről, az igazságról, erkölcsi fejlődésről szól”

    Kedves Miklós! Nem szándékozom offolni a posztot, de fontos dolgot vetsz fel, így arra reagálok. De igen, a vallás „Isten akaratának kereséséről, az igazságról, erkölcsi fejlődésről szól” – és egészen más kérdés, hogy mivé válik egyesek kezében. A vallás (mint egyfajta ideológia) ugyanolyan hatalomforrás, mint a pénz, a vagyon, a tehetség, az információk, és még sorolhatnám. Ezekkel lehet élni és visszaélni. Egyszerűen fogalmazva: rossz ember kezében ezek a hatalomforrások csapássá válnak, jó ember kezében pedig áldássá. A vallás annyiban sajátos hatalomforrás (még a többi ideológiához képest is), hogy könnyebb leplezni vele a jellem fogyatékosságát.

  3. Miklós

    A pénz, bizonylat a társadalommal szembeni követelésről. Amikor fizetést kapsz, a munkáltatód a tartozása fejében átadja Neked a társadalommal szembeni követelését. A pénz a képzelet világának a része, elég furcsa következményekkel, ebben a ki tartozik kinek játékban. Szerintem nem mondhatjuk ki egyértelműen, hogy lehet jól vagy rosszul használni, mint egy kalapácsot.
    A vallásban is az, hogy milyen elvek mentén próbálsz eredményt elérni, nagyban befolyásolja az erőfeszítéseid kimenetelét. De még, ha el is fogadnánk, hogy a vallás semleges, akkor is kérdés számomra, hogy lehetnek-e a jól és rosszul használók egymással közösségben.
    A materializmus szintén a képzelet világának a része, és a vallás ellenpontjaként jött létre, ezért irracionális, nem a fizikai valóságból indul ki.
    A fizika szintén a képzelet világához tartozik, az F=ma egzakt a maga világán belül, de amint a fizikai valósággal vetjük össze, már meg kell elégednünk az „elég jó”-val, mert sem a tömeget, sem a gyorsulást nem tudjuk pontosan mérni. Mégis a fizika tisztességes, amíg a célja a fizikai valóság megismerése, és nem azért állít valamit, hogy mást állítson, mint a másik (gyűlölt ellenség).
    Igen, a vallás is lehet tisztességes, amíg a szellemi valóságból indul ki, hogy Isten egy, és minden ember egyenlő, és arra törekszik, hogy ennek az Igazságnak a betöltésére irányuló „Szeresd felebarátodat, mint magadat!” parancsot helyesen értelmezze és betöltse. (De én az ilyet nem szoktam vallásnak nevezni. 🙂 )

  4. Vértes László

    „Igen, a vallás is lehet tisztességes, amíg a szellemi valóságból indul ki, hogy Isten egy, és minden ember egyenlő, és arra törekszik, hogy ennek az Igazságnak a betöltésére irányuló “Szeresd felebarátodat, mint magadat!” parancsot helyesen értelmezze és betöltse. (De én az ilyet nem szoktam vallásnak nevezni.„

    Kedves Miklós! Sok megfontolandó gondolatot vetsz fel, részben egyet is értek veled. Az ateizmus valóban a kereszténység világi hatalma elleni elhibázott válasznak tűnik – ahogy az amerikai fundi kereszténység evolúciótagadása meg elhibázott válasz az ateizmusra.

    A „vallás” szó egyfajta credo megvallását jelenti. Nálad ? Ha így van, nem ártana figyelembe venni, hogy a kereszténység nem azonos a sokféle vallással, és hogy egyetlen más vallás sem mondja, hogy szeresd embertársadat, mint önmagadat. Ha ez a parancs neked alap, akkor vajon másnak miért nem? Egy muszlim szemében egyedül Istennek vannak jogai, az embernek meg kardja van, és aki nem hisz pont Mohamed istenében Mohamed módján, azt meg kell nyuvasztani. Egy judaista szemében minden zsidó egyenrangú arisztokrata, és minden gój egyenrangú jobbágy, a két csoport között nincs sem egyenlőség, sem átjárás. Egy hindu szemében minden földi probléma kiegyenlítődik a következő 1 milliárd év lélekvándorlásai során, ezért felesleges földi igazságossággal nyugtalanítani magunkat. Egy buddhista számára az élet maga probléma és szenvedés, szenvtelenül ki kell belőle szállni. Egy konfucianista szemében a feljebbvalóidnak adott tisztelet és a beosztottaidért érzett felelősség megoldja a problémáidat, ennyi az Út. Egy vallásosan ateista szemében az emberi jogok folyton bővülő halmazába és az ember önkéntes belátásába és jóságába vetett hit az egyetlen igaz hit.

    Bármiféle vallás lelki és politikai vonalának szembeállítása szerintem elhibázott, álprobléma. Amíg hobbiból csinálod a kereszténységet, addig lelki folklór, de nem vetted komolyan a tartalmát. Amint komolyan veszed a tartalmát, máris politikaivá vált. Minden vallás, így a kereszténység is, a földi világ alapvető átalakítását tűzi ki célul, ez pedig politikai cél. A judaista Messiás küldetése az örökké tartó igazságos földi világ megteremtése, a judaista Messiást követve nem tehetünk mást. A három ábrahámi vallás mindegyike világuralomra tör, ez elől nem lehet kitérni, legfeljebb homokba dugni a fejünket, ami nem segít.

    Mivel én még nem találkoztam olyan emberrel, akinek egyformán probléma lett volna a keresztény egyház világi hatalma, a zsidó vallási struktúrák világi hatalma, az iszlám vallási struktúrák világi hatalma és az ateista vallási struktúrák világi hatalma (ezt kizárólag a keresztény világi hatalom esetén szokás kifogásolni), ezért hiteltelen csőlátásnak tartom, ha valaki a sokféle világi hatalommal rendelkező vallás közül kipécézi az egyetlent, amelyik szerint „Szeresd embertársadat, mint önmagadat.”, és kizárólag azt kritizálja, figyelemre sem méltatva az egyedülálló értékét. A kereszténység az egyetlen vallás, amely nyugati értelemben szabadnak, egyenlőnek és testvériesnek nevezhető.

    Miért nem olvasni kritikát azzal kapcsolatban, hogy Izraelben nincs valláson kívüli házasság, mert aki nem kóser, az nem házasodhat érvényesen, hiszen csak a kóser judaista házasságnak van állami érvénye? Mennyivel előbbre tart ennél a keresztény világ? Miért nem olvasunk kritikát azzal kapcsolatban, hogy egy muszlim szerint a lány ne járjon iskolába, mert veszélyes, ha írni-olvasni tud, még el talál gondolkodni a Próféta gázos parancsain, az asszonynak meg kuss, és zsákban a helye? Hogy a többnejűség miatt sok-sok szegényebb muszlim férfi nő nélkül marad? Mennyivel előbbre tart ennél a keresztény világ? Miért nem olvasunk kritikát azzal kapcsolatban, hogy a hinduk kaszton belül, kényszerből, és nem szerelemből házasodnak? Mennyivel előbbre tart ennél a keresztény világ?

    A magunk szemében szálkát keresni ésszerű mértékben erény, de ebben a túlhajtott, csőlátó formában már nem az. A kereszténységnek olyan értékei vannak, amelyekkel más vallások, erkölcsi rendszerek és civilizációk nem rendelkeznek, ezért akar sokkal több ember ide bevándorolni, mint ahány innen kivándorolna.

  5. Miklós

    A lelki és politikai vonal szembeállítása valóban elhibázott, azonban nem mindegy, hogy a lelki és a politikai vonal összhangban van, vagy szembeáll egymással. 🙂 Ezért van az, hogy számomra a kereszténység, a keresztény vallás és az európai civilizáció három különböző dolog, és nem látok olyan értelmű összefüggést, amit Te látni vélsz. Amennyiben a keresztény vallás más politikai vonalat képvisel, mint ami az alapelvből következik, akkor ott valami gond van. A többi vallást nem ismerem, nem is érdekelnek, szerintem a keresztény vallás sem különb, nem azért húzta vissza a körmeit, mert megváltozott, hanem mert az szalonképtelenné vált a civilizáció mások által kikényszerített változásai miatt. Ennek ellenére sosem állítottam, hogy nincs ott a megtérés lehetősége, ám legyen.
    Szerintem ez nyugati értelemben vett szabadság, egyenlőség és testvériség nem az, amit a kereszténység keres. Ha pedig Isten nem személyválogató, akkor más oka nincs az egyenlőtlenségnek, mint az, hogy némelyek az Istentől kapott ajándékokat megtartották maguknak és előnyt kovácsoltak maguknak belőle, hogy versengve másokat elnyomjanak.
    A poszthoz visszatérve, azt viszont lehetségesnek tartom, hogy a vallástól függetlenül, vagy annak ellenére, a kereszténység igazságkeresése és a mózesi elvekhez ragaszkodó zsidóság igazságkeresése ihletően hatott az élet más területeire, így a fizika fejlődésére is.

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK