A címben feltett kérdésre nagyon egyszerű a válaszom. Lesslie Newbiginnel egyetértve úgy gondolom, hogy a kereszténység igazsága nyilvános igazság. Nincs duplex veritas, vagy ahogy Szent Ágoston fogalmazott: minden igazság Isten igazsága. Ami persze rengeteg kínzó kérdést felvet, de számomra most ebből az a lényeg, hogy egy valóságban él hívő és nemhívő, ha más narratívákban értelmezik is azt, ezért a hívő ugyanúgy sokat gondolkodik a valóság közös metszeteiről, mint a nemhívő, ha a figyelme fókuszában egyébként (nagyon helyesen) az Isten országa is áll. Szóval számomra a kereszténység és a kultúra között nincs mély árok, inkább az egymással való viszonyukat próbálom jól érteni.
A Divinity blog kezdettől teológiáról, spiritualitásról, kultúráról szól (ott van a fejlécen is ez), és a három egymással való kapcsolatáról. A felsőfokú tanulmányaim is kezdettől ebbe az irányba mutattak, hiszen először angol nyelv és irodalom szakon végeztem, majd a következő diplomámat “Biblical Studies and Culture” területen szereztem, és csak utána szakosodtam exegetikai teológiára, majd Újszövetségre. Technikai értelemben előbb volt tehát szakterületem a kultúra, mint a teológia. Ezt elsősorban azoknak mondom, akik amiatt bírálnak, hogy teológusként miért nem maradok a kaptafánál, miért fogalmazok meg véleményt társadalmi-kulturális-civilizációs témákban is. Nos, a kaptafát valójában épp a teológiával egészítettem ki, nem fordítva.
Tehát a jövőben is fogok beszélni kultúráról (filozófiáról, művészetről, társadalomról, tudományról, adott esetben akár a politika elvi kérdéseiről is), csak ahogy eddig is, a hit nézőpontjába integrálva. Nem lesz mindig igazam, de az igazságra fogok törekedni, hívőként, teológusként, emberként.
„………. Tehát a jövőben is fogok beszélni kultúráról ( ………, művészetről, ……, de az igazságra fogok törekedni, hívőként, teológusként.”
Személy szerint sokat tanulok a Divinity blogon. Vannak gondolatok, amik itt formálódtak imává. Az alábbi egy közülük:
Mennyei Atyám az Úr Jézus Krisztusban! Imádkozom és hálát adok elsősorban a tudós és művész társadalom azon tagjaiért, (de a többiekért is), akik képességüket Tőled való talentumként fogadják, azzal Téged akarnak magasra emelni és dicsőíteni!
Bátorításként egy gondolat, amit épp ma találtam: „Pál kiérdemelte a jogot, hogy szóljon a hallgatóságához Athénban; demonstrálja az athéni kultúra megértését, és így képes a teológiai igazságot az uralkodó Zeitgeisthez alkalmazni.”*
*J. Daryl Charles, „Engaging the (Neo) Pagan Mind: Paul’s Encounter with Athenian Culture as a Model for Cultural Apologetics”, Trinity Journal 16NS (1995): 56.