„Szombatról szombatra így kell megteríteni az ÚR előtt, állandóan: örök szövetség kötelezi erre Izráel fiait.” (3Móz 24,8)
Az ÚR két dologra emlékezteti Mózest: „Parancsold meg Izráel fiainak, hogy hozzanak neked olajbogyóból ütött tiszta olajat a mécstartóhoz, hogy mindig tehessenek rá égő mécsest. Gondoskodjon róla Áron, hogy az a kijelentés sátrában, a bizonyság kárpitján kívül estétől reggelig állandóan égjen az ÚR előtt. Örök rendelkezés legyen ez nektek nemzedékről nemzedékre. A színarany lámpatartóra rakja fel a mécseseket, hogy állandóan az ÚR előtt égjenek.” (1-4)
Majd: „Végy finomlisztet, és süss belőle tizenkét lepényt. Kéttized vékából készüljön egy lepény. Helyezd el azokat két sorban, soronként hatot, a színarannyal bevont asztalra az ÚR elé. Tégy a sorokra tiszta tömjént. Ez legyen a kenyérből az emlékeztető áldozat: tűzáldozat ez az ÚRnak. Szombatról szombatra így kell megteríteni az ÚR előtt, állandóan: örök szövetség kötelezi erre Izráel fiait.” (5-8)
Két dolognak tehát folyamatosnak kellett lennie a kijelentés sátrában, Izráel legszentebb helyén: a menórán (עַ֚ל הַמְּנֹרָ֣ה) égő tűznek és az asztalra (עַ֛ל הַשֻּׁלְחָ֥ן) kitett kenyereknek. Örökké, állandóan égnie kellett a lángnak és mindig ott kellett lennie a finomlisztből készült tizenkét lepénynek. Egyetlen olyan nap, egyetlen olyan pillanat sem lehetett Izráelben, amikor megszakadt volna ennek a folytonossága.
A tűz és a kenyér azt jelezte, hogy valaki mindig otthon van. A házban nem alszik ki a tűz és nem fogy el az alapvető élelem. Életben tartják a tüzet és gondoskodnak a kenyérről. A menórán égő tűz és az asztalra tett lepény jelezte, hogy soha nem szunnyad Izráel őrizője. Az ÚR házában a papok felelőssége volt, hogy ennek a jegyeiről megszakítás nélkül gondoskodjanak. Ha nem szunnyad Izráel őrizője, akkor a szentélyben sem aludhat ki a tűz és a szentélyben sem fogyhat el a kenyér.
JHVH nagy gonddal tette lehetővé, hogy népe között lakhasson. Erről szólt az egész áldozati rendszer, az engesztelő áldozatoktól a hálaáldozatig minden. JHVH kész volt Izráel között lakni, köztük felverni a sátrát. Népétől azt várta el, hogy ugyanilyen nagy gonddal ügyeljen ennek jeleire. Tartsa mindig életben a menórán lángot, és biztosítsa szombatról szombatra a szent kenyerek elhelyezését az asztalon. Jelezze, hogy valaki mindig otthon van. Jelezze, hogy JHVH a népe között lakik.
„Urunk, légy otthon nálunk is, mi pedig hadd szolgáljunk téged sátorodban! Hadd égjen a szívünkben is a láng, és ne fogyjon el asztalunkról a kenyér! Légy a mi lankadatlan őrizőnk, hogy mi pedig ugyanilyen lankadatlanul őrizhessük a tüzedet!”
„A tűz és a kenyér azt jelezte, hogy valaki mindig otthon van. ………”
Hogy ez mennyire találó és szívet melengető megállapítás!
Számomra a tűz az JHVH jelenléte, a kenyér pedig a Krisztus jelképe, a testé lett ige. Eredetileg az ősi sémi népek lenyúzott és földre terített állatbőrt alkalmaztak asztal gyanánt, ami már a Bárány áldozatára is utalt, azaz a bőr (héberül: ór), testet és életet is jelent, etimológiai alapja pedig (úr) lemeztelenedést, feltárulkozást, láthatóvá válást jelent. Talán nem véletlen, hogy az Úr maga gondoskodott a bűnbe esett Ádámról és Éváról, bőrből készített ruhát (lábig takaró köntöst), hogy azzal takarják el mezítelenségüket, szemérmüket, ami a bűnre utal, míg a bőröltözet Krisztusra és a természetére, aki befedezi, eltakarja a bűnt. A színarany a tisztaságot, tökéletességet, szentséget szimbolizálja, de Jézus véréhez (1 Péter 1/18) és a hithez (1 Péter 1/7) is hasonlítja Péter, melyek értékesebbek annál, valamint az igének a tisztaságával is párhuzamba hozható (Jel 3/18). A tiszta olaj az Úr Szellemét ábrázolja, a mécstartó pedig a Krisztus ekklézsiája (Jel 1/20), a tömjén az illatáldozat bemutatására, kedves, jó illatú füstölésére az Úrnak. A szombat (sabbat) az Úr napja, a közösségi életé, a találkozásé. A kárpit a Krisztus teste, melyen keresztül van lehetőségünk belépni az isten jelenlétébe. Mindenki, aki a Melkisedek főpapi rendjéhez tartozik ehet a kitett kenyérből, ahogy Dávid is tette olajjal való felkenetése után. Egyszer (a menyegzői lakomán) pedig már Mindenki otthon lesz! Maran ahta, Marana tha!