Az emberi méltóság védelmében?

2021 dec. 17. | Divinity, Társadalom | 5 hozzászólás

A Felszabtér blogon Zsidó, keresztény és humanista állásfoglalás a 14 úgynevezett „bevett egyház” kirekesztő nyilatkozata ellen címmel adtak ki egy ellennyilatkozatot. Az aláírók tiltakoznak az egyházak nyilatkozata ellen, és hitet tesznek a szeretet és az emberi méltóság védelme mellett. „Mi, hívők, nem hívők és ateisták, azért szólalunk meg, mert rendkívül fontosnak tartjuk az embertársaink mellett való kiállást, különösen ebben a hazában, ahol a különféle kisebbségi csoportok sorra válnak támadások célpontjaivá.” A nyilatkozat az egyházak közös megszólalását politikai keretbe helyezi: „Miközben a téves megfogalmazás a kormány által egyre intenzívebben támadott LMBTQ-közösség tagjaitól, valamint a szivárványcsaládoktól akarja célzatosan elvitatni emberi méltóságukat, egyúttal megkérdőjelezi az egyedülálló vagy éppen elmagányosodott emberek, az egyszülős és az örökbefogadó családok, az élettársi kapcsolatban élők, sőt még a cölibátusban élő papok, szerzetesek és apácák emberi jogait is.”

Az egyházak közös nyilatkozatában tényleg szerepel egy szerencsétlenül megfogalmazott mondat, amely azt sugallhatja (amit a nyilatkozók biztosan nem „akartak” sugallni), hogy emberi méltósága csak azoknak van, akik házasságban élnek. Szerintem van jóhiszemű olvasata az ominózus mondat mögötti szándéknak, és indokolatlan a rosszhiszemű olvasat, de a fogalmazás valóban félreértésekre ad okot és tisztázásra szorul. Úgy tűnik, a sok bába között valahol elveszett a gyerek. Az emberi méltóságot természetesen nem „a nő-férfi kapcsolat házasság általi szentesítése” alapozza meg, hanem az istenképűség. Lehet, hogy van olyan teológiai érvelés, amely képes feloldani valahogy ezt a csomót, de szerintem ez inkább csak egy átgondolatlan, rossz mondat, amely teljesen feleslegesen gáncsolta el az egyébként üdvözlendő és helyes törekvést: a házasság, a család és az emberi méltóság zsidó-keresztény értelmezésének védelmét.

A Felszabtér blogon közzétett új nyilatkozat azonban leginkább az aláírók személye miatt kelthet meghökkenést. Perintfalvi Rita vagy Monostori Tibor neve egy ilyen megszólalás alatt már szinte magától értetődő, Gábor György ateista filozófus és a nyilvános meztelenkedésért küzdő Steiner Kristóf neve sem meglepő, hiszen róluk lehet tudni, hogy elutasítják a történelmi keresztény házasságfelfogást. Viszont az emberi méltóság védelme melletti szöveget olyanok is jegyzik, mint a régóta brutális verbális mészárlást folytató Bartus László (szinte bármelyik cikkét belinkelhetném), az az Iványi Gábor, aki politikai ellenfeleit egy interjúban nemrég vírushoz, rühhöz és tetűhöz hasonlította, vagy éppen Waldmann Tamás (a Magyar Ateista Társaság elnöke), aki pár éve azt a megdöbbentő képet posztolta, amely a cikk tetején látható. A szövege egy Diderot-idézet: „Az emberiség nem lesz szabad, amíg az utolsó királyt meg nem fojtják az utolsó pap belei.” Vajon hiteles a szeretet és az emberi méltóság melletti kiállás így?

Nem, nem hiteles. Ahogy sajnos sok keresztény megszólalás sem az. Pont ma reggel olvastam a Bibliában Jézus figyelmeztetését, hogy minden haszontalan szóról, amit kimondunk, számot fogunk adni az ítélet napján (Mt 12,36). Reszketve én is csak azt tudom rebegni, amit Szalai András barátom az egyházak nyilatkozatába került teológiai baki kapcsán: Kyrie eleison! Meg amit a zsoltáríró: „URam, tégy zárat a számra, őrizd ajkaim nyílását!” (Zsolt 141,3) Sokszor épp a jó cselekvése közben botlunk meg, és néha ugyanabból a szájból jön ki az áldás és az átok: áldjuk a Teremtőt és átkozzuk a képmására teremtett embert (vö. Jak 3,9-10). Aki a beszédében nem vétkezik, az tökéletes ember (Jak 3,2). Mindenki másnak az ÚR irgalmára van szüksége.

Egyébként viszont üdvözlendő, hogy az emberi méltóságot egymás után két nyilatkozat is védeni akarja. Ez bibliai érték, és egy kiélezett, feszültségekkel terhelt társadalmi közegben, amikor egymás sértegetése szinte mindennapos rutin, védelemre szoruló érték. Ha mindenki képes a nyilatkozataihoz igazítani saját megszólalásait is, Magyarország valamivel jobb hely lesz. Főleg, ha az emberi méltóság védelmét komolyan is gondoljuk. Kezdjük magunkkal!

 

5 hozzászólás

  1. Hamar Dávid

    Waldmann Tamás kállt az ember méltóság mellett? 🙂 Ez most meglepett.

    Éveken át megpróbáltam elképzelni, hogy vajon milyen módon megy végbe majd itthon is az egyházak megpróbáltatása. Most, hogy benne vagyunk, be kell vallanom, hogy erre nem gondoltam.

    Nem úgy képzeltem el, hogy lesznek emberek, akik belülre pozícionálják magukat (pl. Rita, Tibor), és az egyház/keresztények nevében fogalmazzák majd meg, hogy miről is szól valójában a hit illetve az igazság. Persze eltorzítva a lényeget.

    Az is látszik, hogy az új helyzetet az egyház egésze hol jól, hol rosszul kezeli. De minden hibára, rossz megfogalmazásra, kétértelműségre, amit helytelenül vagy tudatlanul elkövetünk, irgalmat nem ismerve fog lecsapni Rita, Tibor és a többiek.

    Mindeközben ez az egész kívülről pedig csak egy belharcnak tűnik és összezavarja azokat, akik nem ismerik Krisztust megváltó kegyelmét.

    Hát, Isten irgalmazzon nekünk.

    Vajon Tibor és Rita tudják, hogy ők az egyház megpróbáltatásának eszközei? Vajon rádöbbenek egyszer, hogy rájuk utalt Jézus a malomkővel? Nem jó szerep jutott nekik, de örömmel vállalták.

    Isten irgalmazzon nekik is.

  2. Szabados Ádám

    A közös egyházi nyilatkozat megjelenésekor Monostori Tibor ezt írta: „…mind tartalmában, mind hangvételében nagy elmozdulás történt… Szívet melengető érzést okoz a hangnem és a nyitottság is és alig érződik benne indoktrináció. Fontos lépés.” Majd a most született ellennyilatkozatban ezt írta alá: „…a leghatározottabban elhatárolódunk ettől a nyilatkozattól, és kérjük az aláíró egyházak, vallási közösségek vezetőit, hogy kérjenek bocsánatot emberi méltóságukban súlyosan megsértett embertársainktól”. Először a progressziónak próbált nemlétező hajszálvékony rést találni a szövegben, majd teljes erővel nekiment a közös nyilatkozatnak. A cél vélhetően mindkét esetben ugyanaz.

  3. Szilágyi József

    Pál apostolnak is lehettek félreérthető mondatai. Így ír ezekről:

    I. Korinthus 5:9-13a (egysz.ford.)
    „Előző levelemben írtam már nektek, hogy ne legyen semmi közötök a szexuális bűnökben élő emberekhez. De ezt nem úgy értettem, hogy semmiféle kapcsolatot ne tartsatok a jelenlegi világ embereivel, akik szexuális bűnökben élnek, pénzimádók, becsapják egymást, és bálványokat imádnak. Hiszen, ha tőlük teljesen el akarnátok zárkózni, akkor ki kellene mennetek a világból. Azt írtam nektek, hogy ne vállaljatok közösséget az olyan emberrel, aki magát Krisztusban a testvéreteknek mondja, mégis szexuális bűnökben él, vagy a pénz a mindene, vagy bálványokat imád, vagy káromkodik, vagy részeges, vagy csaló. (…)
    Nem az én dolgom, hogy ítéletet mondjak a gyülekezeten kívüliekről. Ti is csak azok felett bíráskodhattok, akik a gyülekezethez tartoznak. A többieket majd Isten fogja megítélni.”

    II. Thesszalonika 2:2
    „Ne veszítsétek el egyhamar józanságotokat, és ne rémítsen meg benneteket sem valamely lélektől származó kijelentés, sem a mi nevünkben elhangzó megnyilatkozás, sem valamiféle nekünk tulajdonított levél… ”

    II. Thesszalonika 3:13-15 (egysz.ford)
    „Ti azonban, testvérek, ne fáradjatok bele, hogy jót tegyetek!
    Ha valaki közületek nem akar engedelmeskedni annak, amit ebben a levélben írtunk, jegyezzétek meg azt az embert, és ne tartsatok vele kapcsolatot, hogy szégyellje el magát. De azért ne tekintsétek ellenségnek, csak figyelmeztessétek, ahogyan testvéreinket szoktuk.”

  4. Éva

    Sajnos sokat nyomhatott latban Ferenc pápa e témában tett nem kevés nyilatkozata 🙁 melyek miatt érdekes folyamatok kezdődtek el 🙁

  5. wkm

    El is van keseredve miatta itt nálunk a helyi katolikus pap is.

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK