Kezdetben alkotta a mennyeket:
 az eget, madárnak és bogárnak,
 hogy lovagoljanak a szeleken,
rajta boltívet, mely héberül „ráqya”,
 és a boltozat mögött harmadiknak
 a mennyet, hol ezer szeráfja
imádja és nyitott szárnyaival
 a lábát takarja el és az arcát,
 hogy elrejtse attól, ki Szent és Tiszta.
Majd megalkotta az égnek mását,
 a földet, szétválasztva a vizet és
 a szárazat, a legősibb bárkát,
amely az embernek menedék,
 ha otthonaként szereti a földet
 és barátságos felette az ég.
Ez a rend hirtelen omlott össze,
 mikor a boltozat megkérgesedett,
 s már nem látszott a szeráf mögötte,
sem az angyali fejedelemségek,
 akik az örök, olthatatlan tűzzel
 harci kocsikon és szekereken
szent misztériumjátékot űznek.
 Isten palástjának mintázatából
 már csak csillagképeket betűznek
az emberek – így lett Ursa Maior,
 Kígyótartó meg Cassiopeia,
 Perseus, Vízöntő és Skorpió,
Androméda, Cepheus és Nyilas,
 no meg a Hattyú, a Szűz és a Mérleg,
 az Ökörhajcsár, a Sas és a Lant –,
s kihúnyt az Isten szent dicsősége.
 A lázadás vert az ember és a menny
 közé áthatolhatatlan éket.
Az Istent nem látja azóta ember,
 csak az eget, s azon a csillagokat
 (Mózes is csak a sziklába rejtve).
Izgatja ugyan a filoszokat,
 miből áll a világ, mi a lényege,
 s Thálész óta a vízre gondoltak,
meg tűz, levegő, ötödik elem
 is szóba került, de Plátónt kivéve
 nem vették figyelembe a mennyet.

Elizeus azonban benézett
 a rézzel vert csillagboltozat mögé,
 mert ő palástot látott az égen,
melyen a lyukakat nem öltötték,
 hanem kis ablakok azok, amiken
 átárad a mennyei dicsőség.
Elísá szemében fénylett minden,
 és látta az angyali seregeket
 nem egyszer fentről száguldani le.
Észlelte a tüzes szekereket,
 a harci kocsikat és lovasokat,
 és a dicsőséges kerekeket.
Nem volt benne ördögi fondorlat,
 a próféta nem fordult mágiához,
 nem gyakorolt hamis vallásokat.
Messze élt Mezopotámiától,
 nem hitt a csillagok babonájában,
 távoli volt Márduk és Tiámot.
Csak a Lélek miatt volt látása,
 mert az Isten, aki a mennyben trónol,
 más elől ezt a tudást elzárta.
Sok ember csillagok előtt bókol,
 vagy fel sem néz a mennyei boltívre,
 helyette bálványszobrokat csókol.
Mikor Illést az Isten fölvitte
 tüzes szekéren a boltozat fölé,
 akkor tapasztalt először ilyet.
Az ég tűz lett, a csillagok köré
 vörös köröket és átlókat festett
 milliónyi száguldó öntvény,
lovasok alatt harci szekerek;
 megkezdődött a misztériumjáték,
 lejöttek angyali fejedelmek.
Amit ő azon a napon átélt,
 megnyitotta szemét, majd álommá vált,
 és örökre újjá tette lelkét.
Most is látta a hegyen Elísá
 a harci kocsikat és lovasokat,
 és így bátorította szolgáját:
„Te is észleled az árnyékokat?
 Az angyali seregek vetülete!”
 De a szolga csak pislogott vakon.

Az Isten embere ezt üzente
 Izráel királyának: „Az arámok
 vonulnak ezen a területen!”
A pogány király azt hitte, álnok
 udvari embere árulja el őt,
 de az így válaszolt: „Ez a látnok!”
„Ő tudja! Az Izráelben levő
 Elizeus! Még a hálószobádban
 is fülként hallgat és megjövendöl
minden titkot, mi elhagyja szádat.
 Ezért nem tudjuk megverni Izráelt.
 De most elfoghatod őt Dótánban.”
Jelt adott a király, hogy fogják el
 az arám csapatok a látnok embert.
 Akivel nem számoltak, az Jáhve.
Mikor Elísa szolgája felkelt,
 látta, hogy arám harci kocsik veszik
 körül a várost, és nagy seregek,
de az árnyékot nem látta, pedig
 tüzes harci szekerek lángoltak ott,
 és a hegy lovasokkal volt teli.
„Legyenek az arámok mind vakok,
 ó Isten, nyisd fel szemét a szolgámnak,
 hogy észlelje a szent alakzatot!”
Jáhvénak tetszett, hogy megalázza
 az arámokat, vaksággal verte meg
 csapataikat, nem vették észre,
hogy Izráel látnoka vezette
 el őket Dótánból Samáriába,
 hogy ott végleg megszégyenüljenek.
A bűnös ember perspektívája
 nem azért hibás, mert a csillagokat
 távoli galaxisoknak látja.
A háromrétegű ég metafora:
 a boltozat és a menny palástja kép,
 hogy mikor felnézünk az égboltra,
messzebb lássunk, mint a csillagos ég,
 keressük annak dicsőségét, aki
 a mindenséget létrehozta rég.
Mikor azt mondjuk: a mennyben lakik,
 ahol a szárnyas szeráfok imádják,
 csak a földi nézőpontunkból is
valljuk a láthatatlan világát.

1 hozzászólás

  1. ΙΧΘΥΣ

    Eljön újra nagy sereg az égen,
    Jelzi ezt az adventi várakozás;
    Ott jön majd a nagy Király az élen!

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Facebook Pagelike Widget

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK