Talán másnak is feltűnt, micsoda verseny folyik mostanában az egyházban a „kegyelem” márkajelzésért. Szinte menetrendszerűen, gyorsuló ütemben lép színre egy-egy tanító, közösség, gyülekezet, amelyik azt hirdeti magáról, egyre hevesebben gesztikulálva, hogy igazából nála, csak nála található a kegyelem. Nem is akármilyen kegyelem: az igazi kegyelem. A valódi kegyelem. A hamisítatlan kegyelem. Az ingyen kegyelem. A nagyobb kegyelem. A tiszta kegyelem. A szuperkegyelem. A hiperkegyelem. Nem fogom felsorolni név szerint ezeket a tanítókat és gyülekezeteket, nem ez a lényeg, hanem maga a jelenség. Az viszont most már nem megkerülhető, mert az evangéliumi világ kellős közepén zajlik, folyamatos csinnadrattával, szakadásokat, konfliktusokat, botrányokat és időnként még eretnekségeket is generálva, egyik helyről a másikra terelgetve az egyházakból kiábrándult, vagy a hit harcába belefáradt kritikus tömeget.
A kegyelem egyébként tényleg csodálatos, felemelő, szabaddá tévő igazság, az apostoli örömhír szívében foglal helyet. Krisztusban kaptunk kegyelmet kegyelemre – mondja az egykor mennydörgés fiaként ismert János apostol (Jn 1,16). Ahol megsokasodott a bűn, ott még jobban megsokasodott (szó szerint: hipermegsokasodott) a kegyelem – mondja a farizeus Saulból lett Pál apostol (Róm 5,20), és akire ránehezedtek már a bűnei, meg a törvény követelései, nem tud ezért eléggé hálát adni. Az evangélium nem más, mint kegyelem és élet a halálra ítélt bűnösnek. Könyörülök, akin könyörülök, és kegyelmezek, akinek kegyelmezek – mondja maga Isten (Róm 9,15), aki szeretetét és igazságát Krisztus engesztelő áldozatában mutatta meg (Róm 3,25), hogy az ne cselekedetekből, hanem csakis kegyelemből legyen a miénk (Róm 11,6). Ő maga fizette meg a megváltásunk és a vele való kapcsolat árát, saját vérével a kereszten (1Pt 1,18-20), hogy nekünk ingyen legyen (Róm 4,4-5). A bibliai evangéliumban a kegyelem valóban központi jelentőségű.
Azonban a kegyelem üzenetének egymás sarkát taposó új zászlóvivői nem csupán annyit tesznek, hogy hirdetik ezeket az igazságokat, vagy ezeknek egy kiemelt és felhangosított részét. Nekik láthatóan az is fontos, hogy ezt másokkal szemben tegyék. A trikón az áll, hogy „kegyelem”, a hátsó felére írt üzenet pedig valahogy így hangzik: „Köszönjük, Urunk, hogy nem vagyunk olyan ítélkező, önigazult farizeusok, mint az összes előttünk lévő gyülekezet és egyház!” A trikó hasonlatát Bolyki Laci Kegyelem és kalmárszellem c. könyvéből vettem, ami magyar nyelven az egyik legradikálisabb megfogalmazása a kegyelem evangéliumának. A hasonlattal arra utal, hogy a mondatainknak sokszor van egy belső, rejtett jelentésük, ami nem is annyira rejtett. És ha már szóba hoztam, számomra ő üdítő kivétel, nem is szereti, ha kegyelemtanítónak nevezik, mert soha nem akart valami új vagy különleges evangélium hirdetőjeként mutatkozni; megelégedett a régivel, és készségesen beállt az evangélisták és igehirdetők hosszú, nemes sorának végére. A zászlóvivők többsége azonban fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy az előttük járók csak valami vegyes, piszkos, ítélettel, szigorral és vérrel terhelt, megnyomorító üzenetet hirdettek, az igazi, felszabadító örömhír náluk van.
Ez pedig rámutat egy súlyosabb problémára: a versengés mételyére az egyházban. Arra a bizonyos mosóporos reklámelvre, amelyben az új mosópor mindig legyőzi a hagyományos mosóport. Nem is kell megnevezni a reklámban a hagyományost, az üzenet egyszerűen az, hogy az új jobb a korábbiaknál, és ezen és ezen az irányítószámon található, éppen náluk, pont most. A kegyelem zászlaja valójában egy logó, egy brand. Egy korszerű brand, mert korunk vágyait és értékeit tükrözi: a befogadást, az elfogadást, a lazaságot, az ítéletmentességet, a szabálymentességet, a vérmentességet, a mindenmentességet. Egyfajta vegán örömhír, amihez nem kell vért ontani, elég csak a többi embert és az Istenüket vérszomjasnak nevezni. A gond persze az, és ez okozza a tülekedést, hogy kifejezetten nagy a verseny a vegánpiacon is, ezért aki hús-, vér- és gluténmentes evangéliumot hirdetett tegnap, ma reggel arra ébred, hogy van mellette egy laktózmentes evangéliumot hirdető közösség, az meg holnap fog arra ébredni, hogy a szomszédban a növényevés is gyilkosságnak számít.
Oda akarok kilyukadni, hogy ez a fajta brandépítés mintha kevésbé szólna az evangéliumról, mint inkább egyfajta rejtett önigazságról, önhittségről és ebből származó versengésről, hogy ki közülünk a legnagyobb. A kegyelem megtapasztalása ezzel éppen ellentétes folyamatokat indít a lélekben. Aki átélte, hogy kegyelmet kapott, az beleremeg, hogy a kegyelem őt is elérte, és hálával kapaszkodik abba, mint egy fuldokló a vízen lebegő deszkába. Hálás Istennek a megmenekülésért (Amazing grace… that saved a wretch like me!), és hálás mindazoknak, akiktől segítséget kapott ehhez. Nem szellemi óriásként akar kiemelkedni az egyház romjain, hanem törpeként áll az óriások vállára, hátha onnan ő is látja a magaslatokat.
John Stott brit evangéliumi vezető mondta, hogy az evangéliumi lelkiség legfőbb jele az alázat. Ezt én is így gondolom, és vonz, amikor másokban ennek a felemelő szabadságát látom. Maga Jézus is a mellét bűnbánattal verő vámszedőt állította elénk példaként, nem a másikat hálatelten lenéző farizeust. Kettejük közül a vámszedő ment haza megigazultan, vagyis szabadon, nem a farizeus. Képzeljük most el, hogy a példázatbeli vámszedő ezek után megalakítja otthon az igazán megigazultak vagy hipermegigazultak gyülekezeté
„Nincs különbség zsidók és görögök között, mert mindenkinek ugyanaz az Ura, és ő bőkezű mindazokhoz, akik segítségül hívják őt, mert „aki segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül”.” (Ro 10:12-13)
Többféle gyülekezet van, de egy egyház.
Testvéreink szemében a szálkákat észrevesszük, sajátunkban még a gerendát sem.
„János a hét gyülekezetnek, a mely Ázsiában van: Kegyelem néktek és békesség attól, a ki van, a ki vala és a ki eljövendő; és a hét lélektől, a mely az ő királyi széke előtt van, És a Jézus Krisztustól, a ki a hű tanúbizonyság, a halottak közül az elsőszülött, és a föld királyainak fejedelme. Annak, a ki minket szeretett, és megmosott bennünket a mi bűneinkből az ő vére által, És tett minket királyokká és papokká az ő Istenének és Atyjának: annak dicsőség és hatalom mind örökkön örökké! Ámen. Ímé eljő a felhőkkel; és minden szem meglátja őt, még a kik őt által szegezték is; és siratja őt e földnek minden nemzetsége. Úgy van. Ámen. Én vagyok az Alfa és az Omega, kezdet és vég, ezt mondja az Úr, a ki van és a ki vala és a ki eljövendő, a Mindenható.” (Jel 1:4-8)
1.
Két szó, mely mindent átértékel; e két szó mindent megér nekem: INGYEN KEGYELEM.
2.
A kegyelem nem azért ingyenes (nekünk), mert annyira olcsó, hanem azért, mert MEGFIZETHETETLENÜL DRÁGA.
Ebben a témakörben nehéz megkerülni Dietrich Bonhoeffer munkásságát…
No meg a 2Kor 5,14-17-et is: Isten kegyeleme nem világútlevél, hanem hazatérési igazolvány!
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és a mi Urunk Jézus Krisztustól! Igen, a megváltó kegyelemre úgy van szükségünk, mint egy pohár vízre a sivatag közepén. Agreed.
Azt is hozzátenném, hogy olyan is van/lehet, hogy eredendően nincs is szándékában valakinek zászlóvivővé válnia, de a körülmények (pl. politikai mozgalmak) és/vagy a követők kisajátítják maguknak a „nagy felismerést”. Kire gondolok? Pl. Luther vajon azzal a szándékkal hirdette-e meg téziseit, hogy ezzel egyházszakadáshoz, önmaga kiközösítéséhez vezető mozgalmat indítson? Mégis sokan támadtak, akik kisajátítva a téziseket, a maguk pecsenyéjét kezdték sütögetni a romokon. Vagy Wesley arra vágyott volna, h kiszakadjon az anglikán közösségből a hit dolgában nyert felismerése miatt? Vajon akartak-e ők rebelliót ebből a megújulásból?
Előttem van Brian életéből, amikor a hirtelen támadt követők el kezdik imádni jeruzsálem szent tökét, ám Brian egyáltalán nem szeretne zászlóvivő lenni, akaratán kívül lesz egy pszichológiai játszma főszepelőjévé. Milyen abszurd! Ne hagyjuk ellopatni a kegyelmet az egyházból! Őrizzük, mint „szent parazsat”, és alázatos szívvel ajánljuk ezt a drága véren szerzett felismerést azoknak, akik megértek arra!
„Egy angliai vallási konferencián a világ minden tájáról érkezett résztvevők arra igyekeztek választ találni, hogy vajon mi teszi egyedivé a keresztyénséget. Sorra vették a lehetőségeket…
Vitáztak, érveltek, míg valahonnan elő nem bukkant C. S. Lewis:
– Mi ez a nagy hangoskodás? – kérdezte a terembe lépve. Amikor megtudta, miről diskurálnak a kollégák, azonnal rávágta:
– Na, ez igazán egyszerű. Hát a kegyelem… ”
.
Philip Yancey: Meghökkentő kegyelem – részlet
„… – mi teszi egyedivé a keresztyénséget …
………………………………………………………………..
… – Hát a kegyelem… ”
Ezt a Péter apostol által adott csodálatos kijelentés is igazolja:
„Ti pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait, a ki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket; A kik hajdan nem nép voltatok, most pedig Isten népe vagytok; a kik nem kegyelmezettek voltatok, most pedig kegyelmezettek vagytok.” (1 Péter 2:9-10)